@article { author = {Nosratpanah, Siyavash and Bazargani, Mohamad and Bigdeli, Mohamad Taghi}, title = {Designing the Evaluating System of Training Effectiveness in Military Organizations Based on Organizational Excellence Model}, journal = {Defence Studies}, volume = {12}, number = {4}, pages = {67-93}, year = {2015}, publisher = {}, issn = {1735-1723}, eissn = {2980-8464}, doi = {}, abstract = {In this research we selected European Foundation for quality model as basical model in system design, with the aim of design the evaluation system of effective ness trains in military organs. System designs ensure activities that were predicted and carried in four steps of feasibility, status guo, conceptual and documentation. In order to assess the designed system, 375 samples were run in 3 military training centers. Based on the results, the final evaluation system of effective train were divided based on eight components and a set of criteria to two groups consisting enablers a results Enablers are composed of five components including: management and leadership training, learners, teachers, programs and teaching – learning flow, and the results take the three component including products, outputs and outcomes of education.}, keywords = {Education,Evaluation of Effectiveness,Total Quality Management,Excellence Model,military organization}, title_fa = {مقاله پژوهشی: طراحی نظام ارزشیابی اثربخشی آموزش در سازمان‌های نظامی بر پایه الگوی تعالی سازمانی}, abstract_fa = {در مطالعه حاضر با هدف طراحی نظام ارزشیابی اثربخشی آموزش‌ها در سازمان‌های نظامی، الگوی بنیاد اروپایی کیفیت به‌عنوان الگوی پایه در طراحی نظام انتخاب گردید. طراحی نظام متضمن انجام فعالیت‌هایی است که در قالب چهار مرحله امکان­‌سنجی، مطالعه وضع موجود، طراحی مفهومی و تفصیلی، اعتباربخشی و مستندسازی، پیش‌‌بینی شد و به اجرا درآمد. به‌منظور ارزیابی نظام طراحی‌شده، نسبت به اجرای آزمایشی آن در نمونه­‌ای به تعداد 375 در سه مرکز آموزشی سازمان­‌های نظامی اجرا گردید. براساس نتایج حاصله، نظام نهایی ارزشیابی اثربخشی آموزش مبتنی بر هشت مؤلفه و مجموعه‌­ای از معیارها به دو گروه توانمندسازها و نتایج تقسیم شدند. توانمندسازها از پنج مؤلفه مدیریت و رهبری آموزش، فراگیران، مدرسان، برنامه‌ها و جریان یاددهی ـ یادگیری تشکیل می‌شوند و نتایج، سه مؤلفه فرآورده‌ها یا محصولات، بروندادها و پیامدهای آموزش را در بر می‌گیرند.}, keywords_fa = {آموزش,ارزشیابی اثربخشی,مدیریت کیفیت جامع,الگوی تعالی,سازمان نظامی}, url = {https://ds.sndu.ac.ir/article_682.html}, eprint = {https://ds.sndu.ac.ir/article_682_6c8fb68cd65ee26af530a79ed23e5038.pdf} }