ORIGINAL_ARTICLE
مقاله پژوهشی: مؤلفه ها و پیامدهای جنگ هویتی علیه ج.ا.ایران
جنگ هویتی علائق مشترک افراد را شناسایی و آنها را در گروههای مختلف مرتبط میکند. در این جنگ خردهفرهنگها احساس میکنند توسط فرهنگ غالب حذف میشوند، لذا به دامن سرویسهای امنیتی کشورهای رقیب افتاده تا یک قدرت از خارج با سوارشدن بر بستر موجود، جهت تأمین منافع خودش نسبت به تقویت گسل فرهنگی اقدام کند. جنگ هویتی در اثر همزمانی گسلهای فرهنگی، قومی، ملی، نژادی و ... انجام میشود. هدف اصلی این مقاله تبیین مؤلفهها و پیامدهای جنگ هویتی علیه ج.ا.ایران است. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی با رویکرد کمّی و کیفی انجام شده و از نوع کاربردی است؛ روش گردآوری اطلاعات، میدانی و کتابخانهای بوده و جامعه نمونه 66 نفر است. مولفههای جنگ هویتی عبارتنداز: وجود گسلهای ایدئولوژیکپایه، مداخلهگران، بازیگران و گفتمانهای متعارض اسلامی. خطرناکترین پیامد آن عدمتحقق تمدّن نوین اسلامی، تبدیل مرزهای جغرافیایی به مرزهای سیاسی و آغاز احتمالی جنگ جهانی سوم است. بنابراین جنگ هویتی همهجانبه بوده و در ابعاد فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، نظامی، دینی، امنیتی و جغرافیایی اجرا میشود.
https://ds.sndu.ac.ir/article_285_e2ee97d67b7ec9a6530a491af1930a83.pdf
2018-03-21
1
30
جنگ هویتی
عقیدتی
پیامد
مؤلفه
فتحالله
کلانتری
f.ka@chmail.irf
1
. دکترای علوم دفاعی راهبردی و پژوهشگر جنگ آینده
LEAD_AUTHOR
الف. منابع فارسی
1
1. قرآن کریم، ترجمه آیتالله مکارم شیرازی، (1392)، قم: انتشارات اشکذر.
2
2. امام خمینی(ره)، روحالله، (1385)، صحیفه نور، جلد13و 19، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره).
3
3. امام خامنهای(مدظلهالعالی)، سیدعلی، بیانات و سخنرانیها، برگرفته از سایت www.khamenei.ir
4
4. الگانگ، دیوید، (1380)، جنگ نامتقارن، ترجمه محسن حاتمی، تهران: انتشارات ستاد مشترک سپاه.
5
5. امیری، حسین (1390)، جنگ نرم، تهران: نشر شوریده.
6
6. جیتیلور، ویلیام، (1373)، جنگ زمینی در خلیجفارس، تهران: انتشارات دانشگاه امام حسین (ع).
7
7. زهدی، یعقوب و فتحالله کلانتری، (1395)، واکاوی رویکردهای جنگ آینده، تهران: مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی.
8
8. رزازی فر، افسر، (1379)، الگوی جامعهشناختی هویت ملی در ایران، فصلنامه مطالعات ملی، شماره 5.
9
9. رستمی، علیاکبر، (1395)، ماهیت، سناریوها و ویژگیهای جنگ آینده علیه ج.ا.ایران، اندیشه نوین.
10
10. سلامی حسین، (1392)، نگرشهای راهبردی، تهران: معاونت فرهنگی و تبلیغات سپاه.
11
11. سلیمانی پورلک، فاطمه، (1390)، قدرت نرم در سیاست خاورمیانهای آمریکا، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی، چاپ اول.
12
12. قاسمی، فرزانه، (1383)، مراتب و مولفههای هویت، مجموعه مقالات مبانی نظری هویت و بحران هویت، تهران: پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی.
13
13. کلانتری، فتحالله، (1396)، نگاه دفاعی، تهران: موسسه مطالعات دفاعی راهبردی اندیشه.
14
14. کلانتری، فتحالله، (1396)، مقایسه تطبیقی بین الگوهای اجرای جنگ هویتی ( عقیدتیپایه) علیه ج.ا.ایران و الگوهای مقابله با آن، فصلنامه مطالعات بین رشتهای دانش راهبردی، شماره 28.
15
15. کلانتری، فتحالله، (1394)، واکاوی راهبرد نظامی آمریکا در جنگهای حال و آینده، فصلنامه راهبرد دفاعی، شماره 51.
16
16. مرادپیری، هادی، (1393)، پروژه تحقیقاتی جنگ شهرها، تهران: مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی.
17
17. نائینی، علیمحمد، (1391)، اصول و مبانی جنگ نرم، تهران: نشر ساقی.
18
18. نجفی، موسی، (1393)، هویتشناسی، تهران: انتشارات آرما.
19
19. وحیدی، احمد و همکاران، (1396)، سالنمای دفاعی- امنیتی محیط پیرامونی ج.ا.ایران، تهران: مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی.
20
ب. منابع انگلیسی
21
Huber, Tomas, (2014), The Report of United States Army Special Operations Command, New York, Department of Defence U.S.A
22
Tate,J P, (2015), The Identity Wars: Utopia is Dystopia, create space Independent publishing Platform (November 15).
23
ORIGINAL_ARTICLE
مقاله پژوهشی: الگوی اثرگذاری سازوکارهای تسهیم دانش برتوانمندسازی سازمان در یکی از سازمانهای تحقیقاتی نظامی با درنظرگرفتن ملاحظههای امنیتی
امـروزه اسـتفاده از دانـش سـازمانی و تسهیم مـؤثر آن بـین کارکنـان سازمانها، بـه منبعـی راهبردی برای دستیابی به مزیت رقابتی و حفظ آن تبدیل شده است. برای دستیابی به چنین مزیتـی، سازمانها نیازمند سازوکارهایی هستند که آنهـا را قـادر بـه بهبـود عملکـرد تسهیم دانـش کرده و در دستیابی به موقعیت بهتر یاری رساند. اما در سازمانهای نظامی ملاحظههای امنیتی در اولویت قرار دارد و این موضوع ممکن است در چگونگی و نتایج تسهیم دانش در سازمان و عملکرد سازمان اثرهای متفاوتی داشته باشد. این تحقیق که در آن بهدنبال بررسی میزان اثرگذاری سازوکارهای تسهیم دانش بر ارتقای بهرهوری یک سازمان نظامی[1] با درنظر گرفتن متغیر میانجی ملاحظات امنیتی هستیم، از نظر جهتگیری کاربردی، از نظر هدف، توصیفی- تحلیلی و قلمرو مکانی آن، یکی از سازمانهای نظامی کشور است. بهمنظور اجرای تحقیق ابتدا با مطالعه ادبیات و روش کتابخانهای عوامل و مؤلفههای اثرگذار تحقیق شناسایی و الگوی مفهومی تحقیق دریافت شد. سپس برای بررسی روابط الگوی تحقیق از روش معادلات ساختاری[2] استفاده شد. جامعه آماری تحقیق 130 نفر بوده که با استفاده از فرمول «کوکران» 98 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. نتایج تحقیق بیانگر اثرگذاری مثبت سازوکارهای تسهیم دانش (با پنج مؤلفه) بر توانمندسازی سازمان با میانجیگری ملاحظههای امنیتی(با چهار مولفه) است. [1] . به جهت مسائل امنیتی از ذکر نام سازمان خودداری شده است. [2]. Structural equations modeling (SEM)
https://ds.sndu.ac.ir/article_286_2106f993fe86a8f3076b8d03070d9e0a.pdf
2018-03-21
31
59
دانـش سـازمانی
تسهیم دانش
انتقال دانش
ملاحظههای امنیتی
مهدی
صمیمی
samimi_1385@yahoo.com
1
دکترای مدیریت فناوری اطلاعات و مدرس دانشگاه افسری امام علی(ع)
LEAD_AUTHOR
فرزاد
طرحانی
2
دکترای مدیریت راهبردی و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
AUTHOR
الف. منابع فارسی
1
1. الوانی، سیدمهدی، و حسن داناییفرد، (1380)، گفتارهایی در فلسفه تئوریهای سازمان دولتی، تهران: انتشارات صفار- اشرافی.
2
2. پروبست، گیلبرت، استفان روب و کای رومهاردت، (1385)، مدیریت دانش، ترجمه علی حسینیخواه، تهران: انتشارات یسطرون.
3
3. ﺗﻮﻓﯿﻖ، ﻋﻠﯽاﺻﻐﺮ، ﺳﯿﺪﺿﯿﺎءاﻟﺪﯾﻦ ﻗﺎﺿﯽزادهﻓﺮد و حسن رﺟﺒﯽ ﻣﺴﺮور، (1394)، ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و اوﻟﻮﯾﺖﺑﻨﺪی ﻣﺤﺮکﻫﺎ و ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ در ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﺑﺮونﺳﭙﺎری ﻃﺮحﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻖ و ﺗﻮﺳﻌه دﻓﺎﻋﯽ، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ راﻫﺒﺮد دﻓﺎﻋﯽ، ﺳﺎل ﺳﯿﺰدﻫﻢ، ﺷﻤﺎره 51.
4
4. قلیچلی، بهروز، (1392)، مدیریت دانش، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
5
5. کشاورزی، علی حسین، (1386)، موانع و تسهیلکنندههای تسهیم دانش در سازمانها، کنفرانس مدیریت دانش.
6
6. نوناکا، ایکوجیرو و تاکوچی هیروتاکا، (1385)، شرکتهاى دانش آفرین، ترجمه علی عطافر و دیگران، قم: انتشارات سمای قلم.
7
ب. منابع انگلیسی
8
Argote, L. and Ingram, P, (2000), Knowledge transfer: a basis for competitive advantage in firms, Organizational Behavior and Human Decision Processes, Vol. 82 No. 1.
9
Artly, will (2001), Training Resources and Data Exchange Performance-Based Management Special Interest Group, Performance Based management handbook,volume 2 , semptember.
10
Bakker M., LeendersR.Th.A.J., Gabbay S.M., Kratzer J, Van Engelen J.M.L (2006), Is trust really social capital? Knowledge sharing in product development projects, The Learning Organization, Vol. 13, No. 6.
11
Bartol K., Srivastava A, (2002), Encouraging knowledge sharing: the role of organizational reward systems, Journal of Leadership and Organization Studies, Vol. 19, No. 1.
12
British Quality Foundation, (1998), central government interpretation of the business exellence model.
13
Chiu C.M., Hsu M.H., Wang E.T.G, (2006), Understanding knowledge sharing in virtual communities: An integration of social capital and social cognitive theories; Decision Support Systems, 42.
14
Chuch C. H. law, Eric W.T. Ngai, (2008), An empiricul study of the effects of knowledge sharing and learning behaviors on firm performance”, Expert Systems with Applications, Volume 34, Issue 4.
15
Davenport, TH. and Prusak, L, (1998), Working Knowledge: How Organisations Manage what they Know, HBS Press: Boston, MA.
16
Dixon Nancy M, (2000), Common knowledge : How companies thrive by sharing what they know, Harvard Business School Press (HBS Press).
17
Grant, R.M, (1991), The resource-based theory of competitive advantage: implications for strategy formulation, California Management Review, 33, 3.
18
Hendriks P, (1999), Why share knowledge? The Influence of ICT on motivation for knowledge sharing; Knowledge and Process Management, 6 (2).
19
HSU I-C, (2008), Knowledge sharing practices as a facilitating factor for improving organizational performance through human capital: A preliminary test, Expert Systems with applications, 35.
20
Huang C, (2009), Knowledge sharing and group cohesiveness on performance: An empirical study of technology R&D teams in Taiwan, Journal of Technovation, Vol. 20.
21
Kimble C, Bourdon I, (2008), Some success factors for the communal management of knowledge, International Journal of Information, Vol. 28.
22
Kroll T, Neri M, (2009), Designs for Mixed Methods Research. In: Head SARRD, BAppSc, MSc(Hons),, FRCNA Senior Lecturer, Lecturer EJHRB, GradCert IntCareNurs,, MRCNA Senior, editors. Mixed Methods Research for Nursing and the Health Sciences. Wiley-Blackwell.
23
Lee, J.H and Kim, Y.G, (2001), A stage model of organizational knowledge management: a latent content analysis, Expert Systems with Applications, 20.
24
Lodhi S (2005) culture based knowledge sharing model, phD, national college of business Administration &economics, lahor, pakestan.
25
Molina Azorin JF, (2012), Mixed methods research in strategic management impact and applications, Organ Res Methods, 15 (1).
26
Samsun & challis, (1999), patterns of excellence, Financial Times/Prentice Hall.
27
Szulanski, G, (1999), The process of knowledge transfer: a diachronic analysis of stickiness. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 82(1).
28
Van den Hooff B., Huysman M, (2008), Managing knowledge sharing: Emergent and engineering approaches, Information & Management.
29
Wah C.Y., Menkhoff T., Loh B., Evers H.D, (2009), Social Capital and knowledge sharing in Knowledge-Based Organizations-an empirical study; in Jennex M.E.; Knowledge Management, Organizational Memory and Transfer Behavior: Global Approaches and Advancements (Premier Reference Source), Idea Group Inc (IGI).
30
Wu W.L., Hsu B.F., Yeh R.S, (2007), Fostering the determinants of knowledge transfer: a team-level analysis, Journal of Information Science, 33 (3).
31
Yu T., Lu L., Liu T, (2009), Exploring factors that influence knowledge sharing behavior via Weblogs, Journal of Computers in Human Behavior, Vol.8, No. 1.
32
Zack, M, (1999) Developing a knowledge strategy, California Management Review, 41, 3.
33
ORIGINAL_ARTICLE
مقاله پژوهشی: پابرجایی قابلیتهای فرماندهی و واپایش از طریق برنامه ریزی راهبردی منابع انسانی
پابرجایی قابلیتها[1]، هر برنامه و طرح مرتبط با آینده را به سطح قابل قبولی از پایداری میرساند، به گونهای که در مواجهه با تحولات محیطی، بیشترین دوام را داشته باشد. رشد و توسعه شاخصهای توانمندساز فرماندهی و واپایش، آنها را به قابلیتهای کلیدی و باثباتی تبدیل میکند که امکان رویارویی با حوادث گوناگون پیرامونی را فراهم میکنند. هدف این پژوهش تبیین چگونگی دستیابی به پابرجایی قابلیتها در زمینه فرماندهی و واپایش، بهعنوان مهمترین رکن مدیریت و راهبری عملیات نظامی، از طریق برنامهریزی راهبردی و هدفمند منابع انسانی است. به این منظور پس از دریافت فرایندهای اثرگذار منابع انسانی بر پابرجایی قابلیتهای فرماندهی و واپایش، از طریق مطالعات کتابخانهای و نظرسنجی از متخصصان باتجربه و برنامهریزان حوزه فرماندهی و واپایش به روش دلفی، با استفاده از روش الگوسازی معادلات ساختاری[2]، چگونگی دستیابی به سطح مطلوب پابرجایی در زمینه قابلیتهای فرماندهی و واپایش، با هدف واپایش میدان نبرد در شرایط مختلف، ایجاد قابلیت مواجهه با شرایط بحران، توانایی در دفاع ناهمگون و قابلیت جذب و بهکارگیری فناوریهای مؤثر دفاعی از طریق برنامهریزی هدفمند منابع انسانی تبیین شد و در نهایت الگویی که مشخصکننده شیوه مؤثر بهکارگیری فرایندهای منابع انسانی است، ارائه شد. [1] . Capability Steady state [2]. Structural equations modeling
https://ds.sndu.ac.ir/article_287_e04d0ced17afda4c3ace994aa5cb3113.pdf
2018-03-21
61
86
پابرجایی قابلیتها
برنامهریزی راهبردی منابع انسانی
فرماندهی و واپایش
الگوسازی معادلات ساختاری
حسن
امیری
hassan.am1357@gmail.com
1
مدرس دانشگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء و دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی
LEAD_AUTHOR
صبا
هدایتیفر
saba_hedayatifar@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی دانشگاه سمنان
AUTHOR
سیدحمید
حسینی
3
مدرس دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء
AUTHOR
الف. منابع فارسی
1
1. آذر، عادل و رسول غلامزاده، (1394)، مدلسازی معادلات ساختاری کمترین مربعات جزئی (PLS-SEM)، تهران: انتشارات نگاه دانش.
2
2. آذر، عادل، (1393)، کاربرد تحلیل آماری چند متغیره در مدیریت، تهران: انتشارات نگاه دانش.
3
3. افتخاری، اصغر و مهدی کامکار، (1387)، بازشناسی مفهومی جنگ ناهمتراز، نشریه نگرش راهبردی، شماره 92.
4
4. آرمسترانگ، مایکل، (1393)، مدیریت راهبردی منابع انسانی: راهنمای عمل، ترجمه سید محمد اعرابی و امید مهدیه، تهران: انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.
5
5. احمدی، فضلاله و خدیجه نصیریانی، (1387)، روش دلفی: ابزاری در تحقیق، نشریه علوم اجتماعی، شماره 12.
6
6. حفظیفرد، محمود و نوشین اورمزدی، (1388)، پیوند برنامهریزی راهبردی منابع انسانی با اهداف راهبردی سازمان، فصلنامه مدیریت دولتی، شماره 24.
7
7. رابرت، جی و استیون پوپر، (1385)، برنامهریزی پابرجا برای یک قرن، ترجمه وحید وحیدی مطلق، تهران: انتشارات اندیشکده صنعت و فناوری (آصف).
8
8. زارعی متین، حسن، (1388)، برنامهریزی راهبردی برای منابع راهبردی، فصلنامه دانش مدیریت، شماره 17.
9
9. سلامی، حسین و حسین توپچی، (1387)، فناوریهای نوین در جنگهای آینده، نشریه نگرش راهبردی، شماره 90.
10
10. صفوی، یحیی، (1387)، الزامات و شرایط برتری در جنگهای ناهمتراز، نشریه نگرش راهبردی، شماره 89.
11
11. کلانتری، فتحالله، (1395)، تدوین راهبردهای کلان جنگ ترکیبی، فصلنامه راهبرد دفاعی، شماره 55.
12
12. مردانی، محمدرضا و محمد حسینزاده، (1395)، معرفی راهبردهایی برای ارتقای اثربخشی بسیج دانشجویی، فصلنامه راهبرد دفاعی، شماره 55.
13
13. مؤمنی، منصور و علی فعال قیومی، (1389)، تحلیلهای آماری با استفاده از SPSS، تهران: انتشارات مولف.
14
14. ملکیفر، عقیل، (1385)، برنامهریزی پابرجا در حوزه فناوری، فصلنامه توسعه فناوری، شماره 21.
15
ب. منابع انگلیسی
16
Armstrong, M, (2002), Human resource management, Personal Management, August.
17
Bankes, S, (2001), Exploratory modeling for policy analysis, Operations Research, Vol.41, No.3.
18
Barney, J, (2003), Looking inside for competitive advantage, Academy of Management Executive, Vol. 9.
19
Bontis, N, (2005), The knowledge toolbox, European Management Journal, Vol. 17.
20
Dino, C, (2014), Alignment for the creation and development, Human resource management, Vol. 20, No.3.
21
Daly, J and Tolk, A, (2003), Modeling and simulation integration with network-centric command and control architectures, Fall Simulation Interoperability Workshop, Vol. 26, No.16.
22
Enders, C, (2004), Structural equation modeling, Psychological Bulletin, Vol.8, No. 15.
23
Graton, L, (2004), The Democratic Enterprise, FT Prentice Hall, Harlow.
24
Hung, S, (2011), Competitive advantage in the risky global environment, Expert Systems with Applications: An International Journal, Vol.38, Issue 8.
25
Joseph, C, (2009), Multivariate data analysis, Prentice Hall, 7 th edition.
26
Purcell, J, (2003), The meaning of strategy in human resource management, Thomson Learning, London.
27
Sloman, M, (2003), Training in the age of the learner, Chartered Institute of Personnel and Development, London.
28
Schade, U, (2005), Towards a higher level of interoperability, Ontology components for command and control systems, FGAN – Research Institute for Communication Information Processing, and Ergonomic, Vol.12, No.11.
29
Schein, E, (2006), The Corporate Culture Survival Guide, Jossey- Bass, San Francisco.
30
ORIGINAL_ARTICLE
مقاله پژوهشی: فرهنگ راهبردی ج.ا.ایران؛ عوامل و ویژگیها
فرهنگ راهبردی، نظامی منسجم از نمادهـاست که ترجیحات راهبردی طولانیمدت و فراگیر را از طریق صورتبندی مفاهیم و نقشها و اثربخشی نیروهای نظامی در امور سیاسی بین دولتها، ایجاد میکند؛ بهعبارتی، فرهنگ راهبردی، یک محیط اجتماعی اندیشهای است که گزینههای رفتاری را محدود میکند. فرهنگ راهبردی درصدد تبیین این موضوع است که چرا کشورهایی با ساختارهای مادی مشابه، راهبردهای متفاوتی را انتخاب میکنند؟ در چنین شرایطی و باتوجه به نفوذ فزاینده فرهنگ در حیطه مطالعات امنیتی، بحث فرهنگ راهبردی مطرح شد. پرسش این تحقیق آن است که عوامل و ویژگیهای فرهنگ راهبردی ج.ا.ایران کدامند؟ این تحقیق که از نوع توسعهای است، با استفاده از روش اسنادی- کتابخانهای و میدانی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، براساس روش انتخابی (غیرتصادفی) از بین صاحبنظران رشته «روابط بینالملل»، «برخی از مراکز پژوهشی و اساتید دانشگاهی شهر تهران» انتخاب شدهاند. حجم نمونه این تحقیق 50 نفر است. در راستای پاسخگویی به پرسشهای تحقیق از ابزار پرسشنامه استفاده شد. بهمنظور تعیین روایی، از روش «روایی محتوایی» استفاده شد. یافتههای بهدست آمده، مؤید عوامل و ویژگیهای موردنظر نگارنده در مورد فرهنگ راهبردی ج.ا.ایران است. یافتههای آماری بیانگر آن است که ویژگیهای «الهامبخشی»، «تعاملپذیری بدون وابستگی یکجانبه»، «بیاعتمادی به بیگانگان»، «پرهیز از جنگطلبی و تأکید بر صلح و امنیت»، «خوداتکایی»، «نیروی انسانی و روحیه»، «ایمان به خدا، ولایتپذیری و شهادتطلبی»، «تهدیدمحوری»، «حضور یکپارچه مردم در شرایط دفاعی»، «انسجام داخلی در شرایط دفاعی»، «دشمنشناسی مردم»، «بالا بودن آستانه تحمل مردم»، «داشتن اعتماد به نفس» از نظر نمونه آماری، از میانگین بالاتری نسبت به ویژگیهای سطوح اجتماعی و خُرد برخوردار بودهاند.
https://ds.sndu.ac.ir/article_288_0bc43228f18e1a3c5f0d5f89ca8d0a2b.pdf
2018-03-21
87
127
فرهنگ راهبردی
ج.ا.ایران
انسجام درونی
تهدید
نظام بینالملل
اسلام
محمود
عسگری
asgari_researcher@yahoo.com
1
پژوهشگر دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی
LEAD_AUTHOR
الف. منابع فارسی
1
1. اسپوزیتو، جان، (1382)، انقلاب ایران و بازتاب جهانی آن، ترجمه محسن مدیرشانهچی، تهران: مرکز بازشناسی اسلام و ایران.
2
2. اشرف، احمد، (1373)، «هویت ایرانی»، ارائه شده در: ایرانیان خارج از کشور، جلد دوم، تهران: معاونت امور بینالملل وزارت ارشاد اسلامی.
3
3. الیاسی، محمدحسین، (1387)، «ابعاد روانشناختی و جامعهشناختی آستانه تحمل مردم»، فصلنامه بسیج، سال یازدهم، شماره 40.
4
4. بوزان، باری، (1379)، «مردم، دولتها و هراس: مشکل امنیت ملی در جهان سوم»، در: ادوارد ای. آزر و چونگ این مون، امنیت ملی در جهان سوم، ترجمه ناشر، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
5
5. ﺗﺮاﺑﻲ، ﻗﺎﺳﻢ و ﻋﻠﻴﺮﺿﺎ رﺿﺎﻳﻲ، (1390)، «ﻓﺮﻫﻨﮓ راﻫﺒﺮدی ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﻲ اﻳﺮان: زﻣﻴﻨﻪﻫﺎی اﻳﺠﺎﺑﻲ، ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی اﺳﺎﺳﻲ»، فصلنامه ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت راﻫﺒﺮدی، ﺳﺎل ﭼﻬﺎردﻫﻢ، ﺷﻤﺎره ﻣﺴﻠﺴﻞ 54.
6
6. ریکس، توماس، (1379)، «سیاستهای قدرت و فرهنگ سیاسی روابط ایران و آمریکا»، در: سمیح فارسون و مهرداد مشایخی(به کوشش)، فرهنگ سیاسی در جمهوری اسلامی ایران، ترجمه معصومه خالقی، تهران: انتشارات باز.
7
7. عبدالهخانی، علی، (1386)، فرهنگ استراتژیک، تهران: مؤسسه ابرار معاصر تهران.
8
8. عسگری، محمود، (1384)، مقدمهای بر فرهنگ استراتژیک، فصلنامه راهبرد دفاعی، سال سوم، شماره دهم.
9
9. عسگری، محمود، (1387)، شیوه جنگ جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی، نامه دفاع، شماره 17.
10
10. عسگری، محمود و احمد آقاجانی، (1390)، «عوامل شکلدهنده و ویژگیهای فرهنگ راهبردی جمهوری اسلامی ایران»، در: محمود عسگری، فرهنگ راهبردی جمهوری اسلامی ایران، نامه دفاع، شماره سوم، انتشارات مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی.
11
11. فولر، گراهام، (1373)، قبله عالم، ژئوپلتیک ایران، عباس مخبر، تهران: نشر مرکز.
12
12. قنبرلو، عبداله، (پاییز 1391)، فرهنگ راهبردی و دفاع ملی؛ مطالعه موردی جنگ تحمیلی، فصلنامه مطالعات راهبردی، دوره 15، شماره 57.
13
13. قهرمانینژاد شایق، شهرام بهاءالدین و میثم اسفندیار بلباسی، (1394)، بررسی مؤلفههای فرهنگ دفاعی در چارچوب فرهنگ راهبردی ج.ا.ایران (با رویکردی بر دیدگاه رهبر انقلاب اسلامی آیتالله خامنهای)»، پژوهشهای معاصر انقلاب اسلامی، دوره 1، شماره 2.
14
14. قوام، عبدالعلی، (1372)، اصول سیاست خارجی و سیاست بینالملل، تهران: انتشارات سمت.
15
15. هادیان، ناصر، (1382)، سازهانگاری: از روابط بینالملل تا سیاست خارجی، سیاست خارجی، سال هفدهم، شماره 4.
16
16. واعظی، حسن، (1379)، ایران و آمریکا، تهران: انتشارات سروش.
17
ب. منابع انگلیسی
18
Bloomfield, Alan and Kim Richard Nossal, (2007), Towards an Explicative Understanding of Strategic Culture: The Cases of Australia and Canada, Contemporary Security Policy, Vol 28, No 2.
19
Booth, Ken, (1990), The Concept of Strategic Culture Affirmed, in Carl Jacobsen (ed), Strategic Power: USA/USSR, London, Macmillan
20
Booth, Ken, (2005), Strategic Culture: Validity and Validation, The Oxford Journal on Good Governance,Vol 2, No 1.
21
Burwell, David, (2000), Morale as a Principle of War, Washington, School of Advanced Military Studies.
22
Cain, Anthony, (2002), Iran’s Strategic Culture and Weapons of Mass Destruction, Air War College Maxwell Paper, No 26, Alabama, Maxwell Air Force Base.
23
Decker, Miriam, (1994), Strategic Culture and Balistic Missile Defence: Russia and U.S, Aerospace Power Journal, Special Ediotion.
24
DeGroot, Mikaela and others, (2008), Deconstructing Iranian Speech: A Strategic Culture Analysis, Madison, University of Wisconsin.
25
Friedman, Lauri & Jennefer Skancke (ed), (2010), Iran, Introducing Issues with Opposing Viewpoint, New York, Green Haven.
26
Johnston, Alastair Ian, (1995), Cultural Realism: Strategic Culture and Grand Strategy in Chinese History, Princeton, Princeton University Press.
27
Kier, Elizabeth, (1995), Culture and Military Doctrine: France between the Wars, Internationall Security, Vol 19.
28
Knepper, Jennifer, (2008), Nuclear Weapons and Iranian Strategic Culture, Camparative Strategy, Vol 27, Issue 5.
29
Kolodziej, Edward, (2005), Security and International Relations, London, Cambridge University Press.
30
Lantis, Jeffrey S, (2009), Strategic Culture and Tailored Deterrence: Bridging the Gap between Theory and Practice, Contemporary Security Policy, Vol 30, No 3.
31
Lewis, Adrian, (2007), The American Culture of War, New York, Routledge.
32
Lriye, Akira, (1979), Culture and Power: International Relations and Intercultural Relation, Diplomatic History, No 3
33
Murray, Williamson, (1999), Military Culture Does Matter, FPRI Wire, Vol 1, No 2.
34
Sondhaus, Lawrence, (2006), Strtegic Culture and Way of War, London, Routledge.
35
Stanley, Willis, (2006), The Strategic Culture of the Islamic Republic of Iran, Prepared For: Defense Threat Reduction Agency Advanced Systems And Concepts Office, 3.
36
Strain, Frederick R, (1996), Discerning Iran’s Nuclear Strategy: An Examination of Motivations, Strategic Culture, And Rationality, Alabama, Maxwell Air Force Base.
37
Strategic Culture: a Reliable Tool of Analysis for EU Security Developments?, Available at www.lse.ac.uk / Depts / intrel / EFPC/Paper/ Margaras.doc.
38
Young, Gregory, (2002), The Cold War Arms Race: the Dilemma of Security or Culture, Presented at the Annual Meeting of the International Studies Association, New Orleans.
39
Zhang, Shu Guang, (1992), Deterrence and Strtegic Culture, New York, Cornell University Press.
40
ORIGINAL_ARTICLE
مقاله پژوهشی: طراحی الگوی آگاهیبخشی سازمانی ارتش ج.ا.ایران مبتنی بر بیانات مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی)
امروز درنتیجه عملکرد رسانههای نوین با ویژگی فرازمانی و فرامکانی، از یکسو نیازهای نوین و متنوعی در عرصه اجتماعی پدیدار شده و از سوی دیگر با پیشتازی قدرتهای سلطهگر در واپایش فناوریهای ارتباطی و توان بالای تولید محتوای نامناسب، بیتوجه به ارزشهای انسانی درراستای اهداف سیاسی خود، شرایطی را پدید آورده است که درصورت غفلت، خطرهای جبرانناپذیری جوامع هدف را تهدید میکند. البته همین فناوریها ظرفیت مناسبی برای پاسخ به نیازهای حقیقی جامعه و خنثی کردن توطئهها فراهم میکنند. این پژوهش با هدف طراحی الگوی آگاهیبخشی سازمانی با تأکید بر آجا، مبتنی بر بیانات مقام معظم رهبری انجام پذیرفته است و ازلحاظ هدف جزو تحقیقات کاربردی با رویکردی کیفی است که برای دستیابی به الگویی دقیق و علمی، از روش دادهبنیاد استفاده شده است. محقق با مراجعه به آرشیو بیانات مقام معظم رهبری، اقدام به شناسایی 471 نشانه در 32 مفهوم و 6 مقوله اصلی کرده است. در تجزیهوتحلیل دادههای کیفی از روش سهمرحلهای کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. برای کشف نحوه ارتباط مقولهها با یکدیگر، از مدل الگویی استفاده شده است. براساس نتیجه این تحقیق؛ پدیدهمحوری: انکشاف ذهنی حقایق برآمده از چهار مفهوم ارتقای سطح فکری، آگاهی، دانش و بینش است. شرایط علی: پاسخ به نیاز مخاطب، الزام به توسعه، فضای خاکستری دنیای اطلاعات، سلطه رسانهای استکبار و مسئولیت الهی حاکمیت در قبال مردم. شرایط زمینهای: مقبولیت و مشروعیت دستگاه حاکم، حاکمیت ارزشهای دینی و ملی و ...؛ شرایط مداخلهگر: عملکرد نرم دشمن، کمیّت و کیفیّت بودجه و برنامههای ارتباطی، کمیّت و کیفیّت ابزارهای ارتباطی و ...؛ مقولههای راهبردی: شناسایی دوست و دشمن، تبیین فرصتها و تهدیدها و ...؛ مقولههای پیامدی: رشد و تعالی سرمایههای انسانی، همراهی افراد، جلوگیری از غافلگیری، حفظ کیان و نظام ج.ا.ایران و... .
https://ds.sndu.ac.ir/article_289_8ff874baa90e80309becb4f2071563e4.pdf
2018-03-21
129
164
بیانات مقام معظم رهبری
آگاهیبخشی
نظریه دادهبنیاد
ارتش ج.ا.ایران
سیدوحید
عقیلی
1
دانشیار پایه 18 و رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه
LEAD_AUTHOR
عباس
اسدی
2
دانشیار پایه 8 دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی (ره)
AUTHOR
داود
فریدپور
3
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی (ره) و پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات راهبردی آجا
AUTHOR
الف. منابع فارسی
1
1. قرآن مجید.
2
2. نهجالبلاغه، ترجمه آیتی، عبدالمحمد، (1379)، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ دوم.
3
3. نهجالبلاغه (جلد 1)، ترجمه کاشانی، فتحالله، (1378)، تهران: پیام حق.
4
4. امام خمینی، روحالله، (1368)، صحیفه نور (جلد 1)، تهران: موسسه نشر آثار امام خمینی (ره).
5
5. امام خامنهای، سیدعلی (مدظلهالعالی)، مجموعة بیانات، قابلدسترس در: www. Khamenei.Ir و نرمافزار حدیث ولایت.
6
6. امام خامنهای ، سید علی (مدظلهالعالی)، (1378)، تدابیر ابلاغی به ستاد کل ن.م در خصوص جنگ نرم، تهران.
7
7. آل رسول، سوسن و مریم صدرالسادات، (1393)، بصیرت در قرآن کریم و تفاوت آن با بصر، فصلنامه مطالعات قرآنی، سال پنجم شماره 17.
8
8. احمدپور، احمد، (1387)، استفاده از ویژگی کیفی اطلاعات در ارزیابی مالی، فصلنامه مدیریت حسابداری و حسابرسی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، دوره 15، شماره 3.
9
9. اسدیفرد، رویا، (1390)، مدل شایستگی مدیران دولتی ایران (براساس صحیفه امام (ره)) رویکرد استراتژی تئوری داده بنیاد، فصلنامه مدیریت دولتی، دوره 3، شماره 8، زمستان 1390.
10
10. پورعزت، علیاصغر، (1391)، عدالت حقمدار آگاهی امنیت، تهران: بنیاد نهجالبلاغه.
11
11. تورون، کریسین، (1373)، به سوی علم آگاهی، ترجمه الهه رضوی، تهران: ناشر مترجم.
12
12. جوانی، وجیهه، (1396)، الگوی پارادایمی برندسازی در صنعت ورزش، فصلنامه مدیریت ورزشی، دوره 9، شماره 1، فروردین و اردیبهشت.
13
13. رفیعپور، فرامرز، (1387)، آناتومی جامعه: مقدمهای بر جامعهشناسی کاربردی، تهران: شرکت سهامی انتشار.
14
14. شرفالدین، سیدحسین، (1390)، اهداف اطلاعرسانی رسانهای از دیدگاه قرآن کریم (با تأکید بر رسانه ملی)، فصلنامه بازتاب اندیشه، دوره جدید، شماره 2.
15
15. صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم، (1392)، الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة، تهران: انتشارات مولی، جلد سوم.
16
16. طوسی، نصرالدین؛ محمد بن محمد، (1389)، حل مشکلات کتاب الشارات و التنبیهات، تهران: مرکز پژوهش میراث مکتوب، جلد اول.
17
17. کوئن، بروس، (1387)، مبانی جامعهشناسی ترجمه: توسلی، غلام عباس و فاضل رضا، تهران، سمت، چاپ بیست و یکم.
18
18. گیدنز، آنتونی، (1377)، جامعهشناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.
19
19. مروی، ابوالفضل، (سال تحصیلی 1380-1379)، شیوههای تبلیغی امام خمینی (ره) در دورههای قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی (با تمرکز بر مصاحبههای امام با رسانههای جهانی)، به نقل از همشهری (27 بهمن 1380)، سال دهم، شماره 2652.
20
20. معین، محمد، (1386)، فرهنگ معین، تهران: انتشارات زرین.
21
21. مهری، کریم، (1395)، تدوین یک مدل نظری (تحلیلی) در خصوص طلاق به شیوه نظریهپردازی دادهبنیاد، پنجمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ الگوی پایه پیشرفت؛ بیست و نهم و سیام اردیبهشتماه.
22
22. یاوریوثاق، مهدیه، (1391)، نقش رسانه در آگاهی بخشی سیاسی، قم: مرکز پژوهشهای اسلامی صداوسیما ج.ا.ایران.
23
ب. منابع انگلیسی
24
Berger, J. Sorensen, A. T. & Rasmussen, S. J, (2010), Positive effects of negative publicity: When negative reviews increase sales, Marketing Science, 29(5.(
25
Verčič, D. & Verčič, A. T, (2016), The new publicity: From reflexive to reflective mediatisation, Public relations review, 42(4).
26
Vyravene, R. & Rabbanee, F. K, (2016), Corporate negative publicity–the role of cause related marketing. Australasian Marketing Journal (AMJ), 24(4).
27
ORIGINAL_ARTICLE
مقاله پژوهشی: شناسایی و اولویتبندی چالشهای فراروی مدیریت راهبردی در یک صنعت دفاعی
مقاله حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی چالشهای مدیریت راهبردی در صنعت دفاعی صورت پذیرفته و ازروش تحلیل محتوا و ابزار مصاحبه برای شناسایی چالشهای فراروی مدیریت راهبردی آن صنعت دفاعی استفاده شده است. همچنین از ابزار پرسشنامه بهمنظور تأیید چالشهای اصلی استفاده شده و میزان پایایی آن 0/92 برآورد شد. برای نمونهگیری مصاحبه از روش کفایت نظری دادهها استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که وجود نوعی تفکر واگرا در گردآوری دادهها، مشخص نبودن مسئولیت اشخاص در زمینه اجرای تغییرات در سازمان، نبود همسویی کارکنان، تخصیص نیافتن مناسب منابع، تشخیص ندادن موانع پیشرو در اجرای راهبرد، تعهد نداشتن مدیریت، منتقل نشدن راهبرد، توجه مدیران به حفظ وضع موجود در سازمان، تصور نادرست برخی مدیران درباره موقعیت، از جمله چالشهای موجود در مدیریت راهبردی صنعت دفاعی مربوطه میباشد. سپس این چالشها با استفاده از روش پرموتاسیون و الگوریتم ژنتیک رتبهبندی شده و بااهمیتترین عامل، وجود نوعی تفکر واگرا در گردآوری دادهها و کماهمیتترین عامل، نبود تعهد مدیریت شناخته شد.
https://ds.sndu.ac.ir/article_290_6a9a2b47cf2393032cb88b9d9e13fabf.pdf
2018-03-21
165
193
مدیریت راهبردی
صنعت دفاعی
روش پرموتاسیون
الگوریتم ژنتیک
علیرضا
حاجیآخوندی
alireza_ha_phd@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی مالک اشتر
LEAD_AUTHOR
غلامرضا
توکلی
2
دانشیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر
AUTHOR
پیمان
اخوان
3
استاد دانشگاه صنعتی مالک اشتر
AUTHOR
منوچهر
منطقی
4
استاد دانشگاه صنعتی مالک اشتر
AUTHOR
الف. منابع فارسی
1
1. اصغرپور، محمدجواد، (1387)، تصمیمگیریهای چندمعیاره، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ پنجم.
2
2. الوانی، سیدمهدی و حسن داناییفرد، (1394)، مدیریت دولتی از نگاه نظریه انتقادی، مطالعات مدیریت بهبود و تحول، شماره 25.
3
3. پیرس و رابینسون، (1377)، برنامهریزی و مدیریت استراتژیک، ترجمه سهرابخلیلی شورینی، تهران: انتشارات یادواره کتاب، چاپ اول.
4
4. خداداد حسینی، سیدمحمد و شهریار عزیزی، (1385)، مدیریت و برنامهریزی استراتژیک، تهران: انتشارات صفار.
5
5. دفت، ریچاردا ال، (1387)، عصر جدید مدیریت، ترجمه طاهره فیضی و محمد علی سرلک، تهران: انتشارت گستره.
6
6. سیروس، کاوهمحمد و امیرحسین صبورطینت، (1387)، مدل مدیریت استراتژیک مبنا (نقشه راهنمای تدوین، اجرا و ارزیابی برنامههای استراتژی برای شرکتها و سازمانهای ایرانی)، تهران: انتشارت دانشگاه امیرکبیر.
7
7. علیاحمدی، علیرضا و معصومه مداح، (1383)، ارائه الگویی برای تدوین استراتژیهای اولویتدار توسعه مراکز رشد در کشور، فصلنامه علمی- آموزشی رویش، سال دوم، شماره 5، بهار.
8
8. غفاریان، وفا، (1382)، بررسی علل شکست برنامهریزیهای استراتژیک و ارائه یک رویکرد برای بهبود اثربخشی استراتژی در سازمانهای صنعتی ایران، تهران: دانشگاه علم و صنعت، دانشکده صنایع.
9
9. غفاریان، وفا و فرین تفویضی، (1390)، استراتژی: نمایی 360 درجه (اصول پیادهسازی و ارزیابی استراتژی)، تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
10
10. لشکربلوکی، مجتبی، (1390)، جاریسازی استراتژی (راهنمای گامبهگام پیادهسازی استراتژی در عمل)، تهران: انتشارات آریانا قلم، چاپ اول.
11
11. لشکربلوکی، مجتبی، (1390)، طراحی مدل فرآیندی تدوین استراتژی پابرجا در شرایط نبود قطعیت، رساله دکتری مدیریت استراتژیک، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده مدیریت و حسابداری.
12
12. نظری، یونس، مجید رمضان، محمدابراهیم سنجقی و مسیح ابراهیمی، (1396)، معماری راهبردی توانمندسازی کارکنان دفاتر طراحی (مورد مطالعه: صنعت دفاعی ج.ا.ایران)، فصلنامه راهبرد دفاعی، دوره 15، شماره 4، شماره پیاپی 60.
13
ب. منابع انگلیسی
14
Andrews, K. R, (1980), The Concept of Corporate Strategy, Homewood, IL: Irwin.
15
Brookes CJ, (2001), A genetic algorithm for designning optimal patch configuration in GIS, International Journal of Geographical Information Science, 15(6).
16
Bryson, J. M, (forthcoming in 2011), Strategic Planning for Public and Nonprofit Organizations (4th ed.). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
17
David, F, R, (2005), Strategic Management: Concepts and Cases, Pearson Education, 10nd Edition.
18
Hax, A. C, (2009), The Delta Model. Reinventing Your Business Strategy. Springer.
19
Hill, C. W. L., Jones, G. R, (1995), Strategic management theory: An Integtated Approach, Houghton Mifflin Company, New Jersy.
20
Hitt, M. A., Ireland, R. D., Hoskinsson, R. E, (2011), Concepts Strategic Management (Competitiveness & Globalization), 9th edition. South-Western, a Part of Cengage Learning.
21
Kaplan, R. S., Norton, D. P, (2008), Integrating strategy planning and operational execution: A six-stage system, Harvard Business School Publications.
22
Mintzberg, H, (1990), The Design School: Reconsidering the Basic Premises of Strategic Management, Strategic Management Journal, 11.
23
Mintzberg, H., (1987), The Strategy Concept: Five Ps for Strategy, California Management Review, Fall.
24
Porter, M. E, (1985), Competitive advantage: Creating and sustaining superior performance, New York, NY: Free Press.
25
Porter, M.E., (1980), Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors,The Free Press, New York.
26