صاحب امتیاز: دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: مرکز انتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
راهبرد دفاعی
1735-1723
2980-8464
16
1
2018
03
21
مقاله پژوهشی: مؤلفه ها و پیامدهای جنگ هویتی علیه ج.ا.ایران
1
30
FA
فتحالله
کلانتری
. دکترای علوم دفاعی راهبردی و پژوهشگر جنگ آینده
f.ka@chmail.irf
جنگ هویتی علائق مشترک افراد را شناسایی و آنها را در گروههای مختلف مرتبط میکند. در این جنگ خردهفرهنگها احساس میکنند توسط فرهنگ غالب حذف میشوند، لذا به دامن سرویسهای امنیتی کشورهای رقیب افتاده تا یک قدرت از خارج با سوارشدن بر بستر موجود، جهت تأمین منافع خودش نسبت به تقویت گسل فرهنگی اقدام کند. جنگ هویتی در اثر همزمانی گسلهای فرهنگی، قومی، ملی، نژادی و ... انجام میشود. هدف اصلی این مقاله تبیین مؤلفهها و پیامدهای جنگ هویتی علیه ج.ا.ایران است. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی با رویکرد کمّی و کیفی انجام شده و از نوع کاربردی است؛ روش گردآوری اطلاعات، میدانی و کتابخانهای بوده و جامعه نمونه 66 نفر است. مولفههای جنگ هویتی عبارتنداز: وجود گسلهای ایدئولوژیکپایه، مداخلهگران، بازیگران و گفتمانهای متعارض اسلامی. خطرناکترین پیامد آن عدمتحقق تمدّن نوین اسلامی، تبدیل مرزهای جغرافیایی به مرزهای سیاسی و آغاز احتمالی جنگ جهانی سوم است. بنابراین جنگ هویتی همهجانبه بوده و در ابعاد فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، نظامی، دینی، امنیتی و جغرافیایی اجرا میشود.
جنگ هویتی,عقیدتی,پیامد,مؤلفه
https://ds.sndu.ac.ir/article_285.html
https://ds.sndu.ac.ir/article_285_e2ee97d67b7ec9a6530a491af1930a83.pdf
صاحب امتیاز: دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: مرکز انتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
راهبرد دفاعی
1735-1723
2980-8464
16
1
2018
03
21
مقاله پژوهشی: الگوی اثرگذاری سازوکارهای تسهیم دانش برتوانمندسازی سازمان در یکی از سازمانهای تحقیقاتی نظامی با درنظرگرفتن ملاحظههای امنیتی
31
59
FA
مهدی
صمیمی
دکترای مدیریت فناوری اطلاعات و مدرس دانشگاه افسری امام علی(ع)
samimi_1385@yahoo.com
فرزاد
طرحانی
دکترای مدیریت راهبردی و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
امـروزه اسـتفاده از دانـش سـازمانی و تسهیم مـؤثر آن بـین کارکنـان سازمانها، بـه منبعـی راهبردی برای دستیابی به مزیت رقابتی و حفظ آن تبدیل شده است. برای دستیابی به چنین مزیتـی، سازمانها نیازمند سازوکارهایی هستند که آنهـا را قـادر بـه بهبـود عملکـرد تسهیم دانـش کرده و در دستیابی به موقعیت بهتر یاری رساند. اما در سازمانهای نظامی ملاحظههای امنیتی در اولویت قرار دارد و این موضوع ممکن است در چگونگی و نتایج تسهیم دانش در سازمان و عملکرد سازمان اثرهای متفاوتی داشته باشد. این تحقیق که در آن بهدنبال بررسی میزان اثرگذاری سازوکارهای تسهیم دانش بر ارتقای بهرهوری یک سازمان نظامی[1] با درنظر گرفتن متغیر میانجی ملاحظات امنیتی هستیم، از نظر جهتگیری کاربردی، از نظر هدف، توصیفی- تحلیلی و قلمرو مکانی آن، یکی از سازمانهای نظامی کشور است. بهمنظور اجرای تحقیق ابتدا با مطالعه ادبیات و روش کتابخانهای عوامل و مؤلفههای اثرگذار تحقیق شناسایی و الگوی مفهومی تحقیق دریافت شد. سپس برای بررسی روابط الگوی تحقیق از روش معادلات ساختاری[2] استفاده شد. جامعه آماری تحقیق 130 نفر بوده که با استفاده از فرمول «کوکران» 98 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. نتایج تحقیق بیانگر اثرگذاری مثبت سازوکارهای تسهیم دانش (با پنج مؤلفه) بر توانمندسازی سازمان با میانجیگری ملاحظههای امنیتی(با چهار مولفه) است.<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1] . به جهت مسائل امنیتی از ذکر نام سازمان خودداری شده است.<br /> <br /> <br /> [2]. Structural equations modeling (SEM)
دانـش سـازمانی,تسهیم دانش,انتقال دانش,ملاحظههای امنیتی
https://ds.sndu.ac.ir/article_286.html
https://ds.sndu.ac.ir/article_286_2106f993fe86a8f3076b8d03070d9e0a.pdf
صاحب امتیاز: دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: مرکز انتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
راهبرد دفاعی
1735-1723
2980-8464
16
1
2018
03
21
مقاله پژوهشی: پابرجایی قابلیتهای فرماندهی و واپایش از طریق برنامه ریزی راهبردی منابع انسانی
61
86
FA
حسن
امیری
مدرس دانشگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء و دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی
hassan.am1357@gmail.com
صبا
هدایتیفر
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی دانشگاه سمنان
saba_hedayatifar@yahoo.com
سیدحمید
حسینی
مدرس دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء
پابرجایی قابلیتها<sup><sup>[1]</sup></sup>، هر برنامه و طرح مرتبط با آینده را به سطح قابل قبولی از پایداری میرساند، به گونهای که در مواجهه با تحولات محیطی، بیشترین دوام را داشته باشد. رشد و توسعه شاخصهای توانمندساز فرماندهی و واپایش، آنها را به قابلیتهای کلیدی و باثباتی تبدیل میکند که امکان رویارویی با حوادث گوناگون پیرامونی را فراهم میکنند. هدف این پژوهش تبیین چگونگی دستیابی به پابرجایی قابلیتها در زمینه فرماندهی و واپایش، بهعنوان مهمترین رکن مدیریت و راهبری عملیات نظامی، از طریق برنامهریزی راهبردی و هدفمند منابع انسانی است. به این منظور پس از دریافت فرایندهای اثرگذار منابع انسانی بر پابرجایی قابلیتهای فرماندهی و واپایش، از طریق مطالعات کتابخانهای و نظرسنجی از متخصصان باتجربه و برنامهریزان حوزه فرماندهی و واپایش به روش دلفی، با استفاده از روش الگوسازی معادلات ساختاری<sup><sup>[2]</sup></sup>، چگونگی دستیابی به سطح مطلوب پابرجایی در زمینه قابلیتهای فرماندهی و واپایش، با هدف واپایش میدان نبرد در شرایط مختلف، ایجاد قابلیت مواجهه با شرایط بحران، توانایی در دفاع ناهمگون و قابلیت جذب و بهکارگیری فناوریهای مؤثر دفاعی از طریق برنامهریزی هدفمند منابع انسانی تبیین شد و در نهایت الگویی که مشخصکننده شیوه مؤثر بهکارگیری فرایندهای منابع انسانی است، ارائه شد.<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1] . Capability Steady state<br /> <br /> <br /> [2]. Structural equations modeling
پابرجایی قابلیتها,برنامهریزی راهبردی منابع انسانی,فرماندهی و واپایش,الگوسازی معادلات ساختاری
https://ds.sndu.ac.ir/article_287.html
https://ds.sndu.ac.ir/article_287_e04d0ced17afda4c3ace994aa5cb3113.pdf
صاحب امتیاز: دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: مرکز انتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
راهبرد دفاعی
1735-1723
2980-8464
16
1
2018
03
21
مقاله پژوهشی: فرهنگ راهبردی ج.ا.ایران؛ عوامل و ویژگیها
87
127
FA
محمود
عسگری
پژوهشگر دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی
asgari_researcher@yahoo.com
<em>فرهنگ راهبردی، نظامی منسجم از نمادهـاست که ترجیحات راهبردی طولانیمدت و فراگیر را از طریق صورتبندی مفاهیم و نقشها و اثربخشی نیروهای نظامی در امور سیاسی بین دولتها، ایجاد میکند؛ بهعبارتی، فرهنگ راهبردی، یک محیط اجتماعی اندیشهای است که گزینههای رفتاری را محدود میکند. فرهنگ راهبردی درصدد تبیین این موضوع است که چرا کشورهایی با ساختارهای مادی مشابه، راهبردهای متفاوتی را انتخاب میکنند؟ در چنین شرایطی و باتوجه به نفوذ فزاینده فرهنگ در حیطه مطالعات امنیتی، بحث فرهنگ راهبردی مطرح شد. پرسش این تحقیق آن است که عوامل و ویژگیهای فرهنگ راهبردی ج.ا.ایران کدامند؟ این تحقیق که از نوع توسعهای است، با استفاده از روش اسنادی- کتابخانهای و میدانی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، براساس روش انتخابی (غیرتصادفی) از بین صاحبنظران رشته «روابط بینالملل»، «برخی از مراکز پژوهشی و اساتید دانشگاهی شهر تهران» انتخاب شدهاند. حجم نمونه این تحقیق 50 نفر است. در راستای پاسخگویی به پرسشهای تحقیق از ابزار پرسشنامه استفاده شد. بهمنظور تعیین روایی، از روش «روایی محتوایی» استفاده شد. یافتههای بهدست آمده، مؤید عوامل و ویژگیهای موردنظر نگارنده در مورد فرهنگ راهبردی ج.ا.ایران است. یافتههای آماری بیانگر آن است که ویژگیهای «الهامبخشی»، «تعاملپذیری بدون وابستگی یکجانبه»، «بیاعتمادی به بیگانگان»، «پرهیز از جنگطلبی و تأکید بر صلح و امنیت»، «خوداتکایی»، «نیروی انسانی و روحیه»، «ایمان به خدا، ولایتپذیری و شهادتطلبی»، «تهدیدمحوری»، «حضور یکپارچه مردم در شرایط دفاعی»، «انسجام داخلی در شرایط دفاعی»، «دشمنشناسی مردم»، «بالا بودن آستانه تحمل مردم»، «داشتن اعتماد به نفس» از نظر نمونه آماری، از میانگین بالاتری نسبت به ویژگیهای سطوح اجتماعی و خُرد برخوردار بودهاند.</em>
فرهنگ راهبردی,ج.ا.ایران,انسجام درونی,تهدید,نظام بینالملل,اسلام
https://ds.sndu.ac.ir/article_288.html
https://ds.sndu.ac.ir/article_288_0bc43228f18e1a3c5f0d5f89ca8d0a2b.pdf
صاحب امتیاز: دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: مرکز انتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
راهبرد دفاعی
1735-1723
2980-8464
16
1
2018
03
21
مقاله پژوهشی: طراحی الگوی آگاهیبخشی سازمانی ارتش ج.ا.ایران مبتنی بر بیانات مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی)
129
164
FA
سیدوحید
عقیلی
دانشیار پایه 18 و رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه
عباس
اسدی
دانشیار پایه 8 دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی (ره)
داود
فریدپور
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی (ره) و پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات راهبردی آجا
<em>امروز درنتیجه عملکرد رسانههای نوین با ویژگی فرازمانی و فرامکانی، از یک</em><em></em><em>سو نیازهای نوین و متنوعی در عرصه اجتماعی پدیدار شده و از سوی دیگر با پیشتازی قدرتهای سلطه</em><em></em><em>گر در واپایش فناوریهای ارتباطی و توان بالای تولید محتوای نامناسب، بیتوجه به ارزشهای انسانی درراستای اهداف سیاسی خود، شرایطی را پدید آورده است که درصورت غفلت، خطرهای جبرانناپذیری جوامع هدف را تهدید میکند. البته همین فناوریها ظرفیت مناسبی برای پاسخ به نیازهای حقیقی جامعه و خنثی کردن توطئهها فراهم میکنند. این پژوهش با هدف طراحی الگوی آگاهیبخشی سازمانی با تأکید بر آجا، مبتنی بر بیانات مقام معظم رهبری انجام پذیرفته است و ازلحاظ هدف جزو تحقیقات کاربردی با رویکردی کیفی است که برای دستیابی به الگویی دقیق و علمی، از روش دادهبنیاد استفاده شده است. </em><em>محقق با مراجعه به آرشیو بیانات مقام معظم رهبری، اقدام به شناسایی 471 نشانه در 32 مفهوم و 6 مقوله اصلی کرده است. در تجزیهوتحلیل دادههای کیفی از روش سهمرحلهای کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. برای کشف نحوه ارتباط مقولهها با یکدیگر، از مدل الگویی استفاده شده است. براساس نتیجه این تحقیق؛ <strong>پدیده</strong></em><strong><em></em></strong><strong><em>محوری:</em></strong><em> انکشاف ذهنی حقایق برآمده از چهار مفهوم ارتقای سطح فکری، آگاهی، دانش و بینش است. <strong>شرایط علی:</strong> پاسخ به نیاز مخاطب، الزام به توسعه، فضای خاکستری دنیای اطلاعات، سلطه رسانهای استکبار و مسئولیت الهی حاکمیت در قبال مردم. <strong>شرایط زمینهای: </strong>مقبولیت و مشروعیت دستگاه حاکم، حاکمیت ارزشهای دینی و ملی و ...؛ <strong>شرایط مداخلهگر:</strong> عملکرد نرم دشمن، کمیّت و کیفیّت بودجه و برنامههای ارتباطی، کمیّت و کیفیّت ابزارهای ارتباطی و ...؛ <strong>مقولههای راهبردی:</strong> شناسایی دوست و دشمن، تبیین فرصتها و تهدیدها و ...؛ <strong>مقولههای پیامدی:</strong> رشد و تعالی سرمایههای انسانی، همراهی افراد، جلوگیری از غافلگیری، حفظ کیان و نظام ج.ا.ایران و... .</em>
بیانات مقام معظم رهبری,آگاهیبخشی,نظریه دادهبنیاد,ارتش ج.ا.ایران
https://ds.sndu.ac.ir/article_289.html
https://ds.sndu.ac.ir/article_289_8ff874baa90e80309becb4f2071563e4.pdf
صاحب امتیاز: دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: مرکز انتشارات راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
راهبرد دفاعی
1735-1723
2980-8464
16
1
2018
03
21
مقاله پژوهشی: شناسایی و اولویتبندی چالشهای فراروی مدیریت راهبردی در یک صنعت دفاعی
165
193
FA
علیرضا
حاجیآخوندی
دانشجوی دکتری مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی مالک اشتر
alireza_ha_phd@yahoo.com
غلامرضا
توکلی
دانشیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر
پیمان
اخوان
استاد دانشگاه صنعتی مالک اشتر
منوچهر
منطقی
استاد دانشگاه صنعتی مالک اشتر
<em>مقاله حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی چالشهای مدیریت راهبردی در صنعت دفاعی صورت پذیرفته و از</em><em>روش تحلیل محتوا و ابزار مصاحبه برای شناسایی چالشهای فراروی مدیریت راهبردی آن صنعت دفاعی استفاده شده است. همچنین از ابزار پرسشنامه بهمنظور تأیید چالشهای اصلی استفاده شده و میزان پایایی آن 0/92 برآورد شد. برای نمونهگیری مصاحبه از روش کفایت نظری دادهها استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که وجود نوعی تفکر واگرا در گردآوری دادهها، مشخص نبودن مسئولیت اشخاص در زمینه اجرای تغییرات در سازمان، نبود همسویی کارکنان، تخصیص نیافتن مناسب منابع، تشخیص ندادن موانع پیشرو در اجرای راهبرد، تعهد نداشتن مدیریت، منتقل نشدن راهبرد، توجه مدیران به حفظ وضع موجود در سازمان، </em><em>تصور نادرست برخی مدیران</em><em> درباره موقعیت، از جمله چالشهای موجود در مدیریت راهبردی صنعت دفاعی مربوطه میباشد. سپس این چالشها با استفاده از روش پرموتاسیون و الگوریتم ژنتیک رتبهبندی شده و بااهمیتترین عامل، وجود نوعی تفکر واگرا در گردآوری دادهها و کماهمیتترین عامل، نبود تعهد مدیریت شناخته شد.</em>
مدیریت راهبردی,صنعت دفاعی,روش پرموتاسیون,الگوریتم ژنتیک
https://ds.sndu.ac.ir/article_290.html
https://ds.sndu.ac.ir/article_290_6a9a2b47cf2393032cb88b9d9e13fabf.pdf