TY - JOUR ID - 647 TI - مقاله پژوهشی: معرفی الگوی راهبردی شکل‌گیری رهبری اخلاقی در سازمان صنایع دفاع ج.ا.ایران JO - راهبرد دفاعی JA - JDS LA - fa SN - 1735-1723 AU - نوری, سیدرضا AU - ملک زاده, غلامرضا AU - رحیم نیا, فریبرز AU - خوراکیان, علیرضا AD - دانشجوی دکترای مدیریت رفتاری، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران AD - دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران AD - استاد گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 17 IS - 2 SP - 131 EP - 159 KW - رهبری اخلاقی KW - شش «C» KW - الگوی راهبردی KW - سازمان صنایع دفاع DO - N2 - DOR:20.1001.1.17351723.1398.17.66.5.8 امروزه قرارگرفتن دو مفهوم رهبری و اخلاق در کنار یکدیگر، جذابیت‌هایی را برای سازمان‌ها و مدیران به‌وجود‌ آورده است. هدف این تحقیق ارائه الگویی راهبردی برای رهبری اخلاقی در سازمان صنایع دفاع ج.ا.ایران است. به‌منظور طراحی الگو، از روش کیفی و راهبرد داده­ بنیاد با رویکرد ظاهرشونده یا «گلیزری» استفاده شد. جامعه مورد مطالعه، خبرگانی از سازمان صنایع دفاع می‌باشند که آگاهی نظری و عملی در ارتباط با موضوع مورد مطالعه داشته‌اند. با 22 نفر از این جامعه مصاحبه نیمه‌ساختاریافته صورت گرفت. تجزیه ­و­ تحلیل متون مصاحبه ­ها از راه تحلیل مضمون و روش کُدگذاری گلیزر که شامل کدگذاری حقیقی و نظری است، انجام شد. به‌منظور کدگذاری نظری از خانواده کدگذاری «شش C» استفاده شد. هر C نشان‌دهنده یک مفهوم کلی است. اولین c، علل است که شامل ویژگی‌های فردی و سازمانی است. دومین c، عوامل همبسته است که شامل نظام‌های منابع‌انسانی و آموزش است. سومین c، شرایط میانجی است که شامل مدیریت ارتباطات و اخلاقیات سازمانی است. چهارمین c، اقتضائات است که شامل مذهب، جو سازمانی و فرهنگ سازمانی است. پنجمین c، نتایج یا پیامدهاست که شامل ارزش‌آفرینی برون‌سازمانی، بهبود روانشناختی رفتاری و سازمانی است. ششمین c، زمینه محیطی است که شامل محیط اخلاق‌محور، شرایط فشارهای خارجی، شرایط غیراخلاقی رقبا و تحریم خارجی سازمانی است. UR - https://ds.sndu.ac.ir/article_647.html L1 - https://ds.sndu.ac.ir/article_647_644b48099704892d96ae8d110850d09b.pdf ER -