2024-03-29T16:09:42Z
https://ds.sndu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=198
راهبرد دفاعی
راهبرد دفاعی
1735-1723
1735-1723
1398
17
4
مقاله پژوهشی: تبیین مختصات الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در بخش دفاع براساس منویات و تدابیر امام خامنهای(مدظلهالعالی)
بهنام
عبدی
علیرضا
نادری
DOR:20.1001.1.17351723.1398.17.68.1.8 برابر تدابیر ابلاغی مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا (مدظلهالعالی) و به منظور حرکت هدفمند و مشخص به سمت هدفهای عالیه کشور، دستورکار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال کردن الگوی پیشرفت اسلامی- ایرانی است. مقاله حاضر به تبیین مختصات الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با محوریت بخش دفاع میپردازد. این مقاله از نظر هدف، اکتشافی است و با بررسی اسناد و مدارک موجود و تحلیل محتوای بیانات مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) به شناسایی و تبیین این مهم پرداخته شده است. رویکرد این پژوهش، استقرایی و چگونگی انجام آن، کیفی است. باتوجه به ماهیت پژوهش، از نظریه دادهبنیاد استفاده شده است. برابر نظریه ارائه شده، خوداتکایی و خودکفایی بهعنوان شرایط علی، عدالتمحوری بهعنوان طبقه محوری، سرمایه اجتماعی بهعنوان عامل مداخلهگر، اخلاقمداری بهعنوان بستر و زمینهساز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خواهند بود که پیامد و نتیجه راهبردهای تعامل و کنش شامل ارتقای توان علمی و خوداتکایی، فرصتشناسی و آیندهنگری، سیاستگذاری و برنامهریزی، بهبود مستمر، گفتمانسازی، توکل، ارتقای توانمندی و شایستگی مدیران، نگاه سامانمند و فراگیر است.
امام خامنهای(مدظلهالعالی)
الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
بخش دفاع
اقتصاد تکاملی
الگوی پارادایم
2019
12
22
13
36
https://ds.sndu.ac.ir/article_933_d0d501b66d27195457210a6b5b451c4d.pdf
راهبرد دفاعی
راهبرد دفاعی
1735-1723
1735-1723
1398
17
4
مقاله پژوهشی: معرفی الگویی جهت مدیریت دانش نظامی با رویکرد رفتاری
احمد
عسکری
امید
اردلان
حسین
مینایی
DOR:20.1001.1.17351723.1398.17.68.2.9 سازمانهای نظامی با توجه به ماهیت مأموریتی خود در خط مقدم استفاده از دانشهای جدید میباشند و همچنین با تهدیدهای متنوعی چون موشکها و هواپیماها با سرعت و قابلیت حرکتی بالا، پهبادهای چندمنظوره، سایبرالکترونیک، بیوتروریسم، علوم و فناوریهای همگرا، رایانهها، فناوریهای زیستی، عملیات روانی و رسانه روبهرو بوده و جهت پاسخگویی به این تهدیدها چالشهای بزرگی در راستای دستیابی به دانش و فناوریهای در لبه دانش دارند. هدف از انجام تحقیق حاضر ارائه الگویی جهت مدیریت دانش بر اساس تجزیهوتحلیل سطوح فرد، گروه و سازمان (رویکرد رفتاری) به جهت درک کلی و ایجاد بینش جدید در سازمانهای نظامی میباشد. تحقیق حاضر از نوع آمیخته (کمّی و کیفی) بوده که جامعه آماری بخش کمّی شامل کارکنان یکی از سازمانهای نظامی و حجم نمونه به تعداد 50 نفر انتخاب گردید، حجم نمونه بخش کیفی نیز 7 نفر از خبرگان حوزه مدیریت دانش و روایی پرسشنامه نیز توسط 4 نفر از استادان مدیریت دانشگاههای نظامی صاحبنظر در این حوزه انجام و مورد تأیید و پایایی نیز با محاسبه آلفای کرونباخ 0/85 بهدست آمد. جهت آزمون فرضیهها از الگوی معادلات ساختاری و از نرمافزار PLS استفاده شد و همه فرضیهها مورد تأیید قرار گرفتند. برابر نتایج بهدست آمده الگویی با 4 بعد، 14 مؤلفه و 53 شاخص ارائه گردید و بیانگر این بود که فرایندهای مدیریت دانش از متغیرهای پنهان سطح فردی، سطح گروه و سطح نظامهای سازمانی بهصورت یکپارچه اثر میپذیرند و همچنین مؤلفهها و شاخصهای سطح گروه، بیشترین تأثیر را بر فرایندهای مدیریت دانش میگذارند.
مدیریت دانش
سطوح تجزیهوتحلیل سازمان
سطح فردی
سطح گروه
سطح نظامهای سازمانی
2019
12
22
37
63
https://ds.sndu.ac.ir/article_934_34d9c76313dba18f4676fb2d2605c7a2.pdf
راهبرد دفاعی
راهبرد دفاعی
1735-1723
1735-1723
1398
17
4
مقاله پژوهشی: شناسایی و رتبهبندی فرصتهای حاصل از راهبرد استانداردسازی در صنایع دفاعی کشور
محمدرضا
سالمی نجف آبادی
سهراب
عبدالهزاده
جواد
فهیم
DOR:20.1001.1.17351723.1398.17.68.3.0 جایگاه راهبردی یک کشور در قرن حاضر به ترکیبی از نفوذ اقتصادی و نظامی آن کشور بستگی خواهد داشت. برای توسعه فناوری، استانداردسازی اجتنابناپذیر بوده و رشد صنعتی و اقتصادی را برای یک کشور رقم میزند. با توجه به پیشرفتهای قابلتوجه بخش دفاعی کشور در نوآوری و پدیدآوری محصولات و خدمات نوین، لزوم تمرکز بر استانداردسازی اصطلاحها و تعریفهای سازمانها، فرایندها، خدمات، محصولات دفاعی و فناوریهای فنی سختافزاری بهعنوان یکی از شاخصههای بنیادین کیفیت و ایمنی در آنها، امری اجتنابناپذیر و توسعه استانداردسازی دفاعی، همواره یکی از دغدغههای اصلی دفاعی در کشور بهشمار رفته است. در این پژوهش با بهرهگیری از نظرهای 14 نفر از خبرگان استانداردسازی، پرسشنامهای محققساخته با طیف لیکرت و با کمک فرمول کوکران حجم نمونه محاسبه شده و از 92 نفر از کارشناسان فناوری و استانداردسازی برخی از صنایع دفاعی کشور اطلاعات بهدست آمد. با استفاده از تحلیل همبستگی متغیرها، فرصتهای راهبردی حاصل از مشارکت صنایع دفاعی کشور در استانداردسازی، شناسایی و با استفاده از تحلیل واریانس، این عوامل به ترتیبِ میزان اثرگذاری رتبهبندی شدند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که تسهیل همکاری و سازوکارهای هماهنگکننده، تسهیل تحقیقوتوسعه و اثرگذاری در تدوین قوانین و سیاستهای دولتی، مهمترین فرصتهای حاصل از مشارکت در استانداردسازی برای صنایع دفاعی کشور میباشد.
استاندارد دفاعی
استانداردسازی
صنایع دفاعی
راهبرد
توسعه فناوری
2019
12
22
65
91
https://ds.sndu.ac.ir/article_935_c78af2657a7acabbb8dd78f9f872490d.pdf
راهبرد دفاعی
راهبرد دفاعی
1735-1723
1735-1723
1398
17
4
مقاله پژوهشی: طراحی الگویی از کاربست قدرت نرم دیپلماسی دفاعی در اجرای سیاستهای دفاعی ج.ا.ایران
یعقوب
یوسفوند
علیاصغر
کاظمیزند
ابوالقاسم
طاهری
سیدمصطفی
ابطحی
DOR:20.1001.1.17351723.1398.17.68.4.1 تحول در مأموریت نیروهای مسلح از مسائل نظامی و میدان نبرد به مسائل مستشاری، همکاریجویانه و میدان دیپلماسی و گفتگو، زمینه را برای تعاملات دفاعی بین کشورها فراهم نموده است. بهگونهای که، امروزه بسیاری از کشورها سعی میکنند با استفاده از روشهای غیرقهری، مسالمتآمیز و کمهزینه همچون دیپلماسی دفاعی و مذاکره، درراستای تحقق سیاستهای دفاعی خود گام برداشته و بر اساس دادههای بهدست آمده از تعاملات دفاعی، در تصمیمگیریها و تدوین سیاستهای دفاعی آینده، عقلانیتر عمل نمایند. در این تحقیق تلاش شده الگویی از چگونگی کاربست قدرت نرم دیپلماسی دفاعی در اجرای سیاستها و تصمیمگیریهای آینده دفاعی ارائه گردد. برای این کار، با استفاده از روش میدانی (مصاحبه)، دادهها و اطلاعات گردآوری شده براساس نظریه دادهبنیاد، تجزیهوتحلیل کیفی گردیدهاند. جامعه آماری این تحقیق شامل 22 نفر از استادان، صاحبنظران، پژوهشگران و کارشناسان مربوط به حوزه پژوهش است که با استفاده از روش تعیین نمونهگیری زنجیرهای (گلوله برفی) انتخاب شدهاند. نتایج بهدست آمده حاکی از آن است که استفاده مؤثر از دیپلماسی دفاعی در اجرای سیاستهای دفاعی آثار و پیامدهای مثبتی را در سطح ملی و بینالمللی برای نظام ج.ا.ایران به همراه دارد. افزون بر آن، نقش مؤثری در شکل دادن به دادههای سیاست دفاعی، اثربخشی به تصمیمگیریهای آینده سیاستگذاران و تسهیل در دستیابی به هدفهای دفاعی و نظامی، ایفا میکند.
دیپلماسی دفاعی
قدرت نرم
سیاستگذاری دفاعی
سیاست دفاعی
2019
12
22
93
123
https://ds.sndu.ac.ir/article_936_d513bdc6c3abbbffc87cc786733ab986.pdf
راهبرد دفاعی
راهبرد دفاعی
1735-1723
1735-1723
1398
17
4
مقاله پژوهشی: راهبردهای پدافند غیرعامل در توسعه نیروگاههای هستهای در دوره پسابرجام
غلامرضا
جلالی
رضا
غیاثوند
حسین
ذکی
DOR:20.1001.1.17351723.1398.17.68.5.2 افزایش روزافزون مصرف انرژی و اثرهای نامطلوب استفاده از سوختهای فسیلی بهعنوان منابع اولیه تولید انرژی الکتریکی از منظر اقتصادی، زیستمحیطی، چگالی انرژی و تنوع در سبد انرژی سبب گردیده حرکت عمومی به سمت استفاده از منابع نوین انرژی مانند انرژیهای تجدیدپذیر، پاک و پربازدهتر مدنظر قرار گیرد. در این بین، انرژی هستهای بهعنوان یکی از اصلیترین منابع تولید انرژی پاک و پربازده بهشمار میرود. یکی از هدفهای مهم پدافند غیرعامل، پیگیری تحقق اسناد بالادستی، بهویژه تدابیر و فرامین مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) است. در اسناد بالادستی و برنامههای کشور در توسعه نیروگاههای هستهای، دستیابی به بیست هزار مگاوات برق هستهای بهعنوان نیاز اصلی و ضروری کشور اشاره شده است. بهاین منظور لازم است راهکارهای رسیدن به این سطح از انرژی هستهای بررسی شود. شرایط بهوجود آمده در جامعه ملی و بینالمللی بعد از توافق برجام، توسعه صنعت هستهای کشور را تحتتأثیر قرار داده است. برای این منظور، ابتدا بررسیهای محیطی شامل نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصتها انجام گرفته است. سپس از ترکیب نقاط ضعف و تهدیدها، چالشها و موانع اساسی استخراج شده و راهبردهای کلان پدافند غیرعامل جهت رفع این چالشها و موانع با استفاده ازپیشرانها (نقاط قوت و فرصتها) تدوین گردیده است. در تعیین و استخراج بررسیهای محیطی و راهبردها از دیدگاههای نمونه آماری متشکل از کارشناسان، صاحبنظران و خبرگان صنعت هستهای و پدافندغیرعامل استفاده شده است. در این مقاله راهبردهای پدافند غیرعامل در توسعه نیروگاههای هستهای از منظر تولید آسیبپذیری برای ج.ا.ایران در آینده موردبررسی قرارگرفته و تعیین میشوند.
انرژی
نیروگاه هستهای
پدافندغیرعامل
راهبرد
پسابرجام
2019
12
22
125
148
https://ds.sndu.ac.ir/article_937_c72609e50adfcbb282180a46ca93a7c8.pdf
راهبرد دفاعی
راهبرد دفاعی
1735-1723
1735-1723
1398
17
4
مقاله پژوهشی: معرفی الگویی برای روششناسی، ارزیابی و انتخاب فناوری در پروژههای تحقیق و توسعه نظامی (مطالعه موردی: یکی از مراکز تحقیقاتی نظامی)
سیدمحسن
میرباقری
عطاءالله
رفیعی آتانی
رضا
دشتی
DOR:20.1001.1.17351723.1398.17.68.6.3 پژوهش حاضر باهدف معرفی یک روش بهمنظور انتخاب مناسبترین فناوری نظامی از میان فناوریهای شناسایی شده جهت اکتساب آن از راه پروژههای تحقیق و توسعه، ارائه گردیده است. بنابراین، برای دستیابی به این مهم، مراحل پژوهش با ترکیب سه موضوع ارزیابی و انتخاب فناوری، راهبردهای فناوریهای نظامی و همچنین پروژههای تحقیق و توسعه طراحی شده است. نتایج بهدست آمده از این روش را میتوان به دو دسته نتایج میانی و نهایی جمعبندی نمود. نتایج میانی مربوط به وزندهی و اولویتبندی معیارهای ارزیابی و انتخاب فناوریهای نظامی میباشد. بر اساس این نتایج، معیارهای «هماهنگی با سیاستها، راهبرد و رهنامه نظامی»، «قابلیت بازدارندگی نظامی»، «ارتقای خودباوری ملی و اعتماد به نفس محققان» و همچنین در میان دستهبندی مربوط به معیارها، گروه معیارهای «راهبرد و کارایی عملیاتی»، «اثر فناوری» و «خلاقیت و نوآوری» جزو بااهمیتترین معیارهای انتخاب فناوری شناخته شدند. در نتایج نهایی نیز از میان 5 فناوری شناساییشده، دو فناوری در پایشهای مربوط به مرحله ارزیابی اولیه حذف شده و درنهایت فناوریهای دارای شرایط براساس معیارهای منتخب با استفاده از روش «تاپسیس» به ترتیب B و D و C اولویتبندی شده است.
شناسایی فناوری
ارزیابی و انتخاب فناوری
فناوری نظامی
پروژه تحقیق و توسعه نظامی
2019
12
22
149
179
https://ds.sndu.ac.ir/article_938_2c0a240df4385193ace777f49669dca2.pdf