Designing an Organizational Knowledge Model for the Army of the Islamic Republic of Iran; Based on the statements of the Supreme Leader

Document Type : research Artichel

Authors

1 Associate professor at the 18th and head of the Faculty of Communications Sciences and Media Studies

2 Associate Professor, Faculty of Communication Sciences, Allameh Tabataba'i University

3 Ph.D. student of Communication Sciences, Allameh Tabataba'i University (MA) and Senior Researcher at I.R of Iran Army Strategic Studies Center.

Abstract

Nowadays, as a result of the performance of the new media with a beyond-time and beyond-place  peculiarities, on the one hand new and varied needs emerged in the social realm; on the other hand, with the authority of dominant powers in controlling communication technologies and the power of producing inappropriate content, without considering humanitarian values in line with their political objectives, has created conditions that, if neglected, the irreversible dangers threaten the target societies. Of course, these technologies provide the accurate capacity to respond to the real needs of the community and to neutralize the conspiracies. The purpose of this research is to design an organizational awareness model with an emphasis on AJA, based on the statements of the Supreme Leader, and is an applied research with a qualitative approach which has been used to obtain a precise and scientific model with a data-based approach.
The researcher through referring to the archives of the Supreme Leader's statements has identified 471 symbols in 32 concepts and 6 main categories. In qualitative data analysis three-step method of open, axial, and selective coding has been used. A paradigm model is used to explore the relationship between the categories with each other. Based on the results of this study, the critical phenomenon is: The mental discovery of the facts is derived from the four concepts of the promotion of the level of intellectual, consciousness, knowledge and insight. Casual conditions: Response to the audience's need, the necessity for development, the gray space of the information world, the media domination of arrogance, and the divine responsibility of the sovereignty towards the people. Background conditions: The legitimacy and acceptability of the ruling apparatus, the rule of the religious and national values ​​and ... Meddling conditions: The enemy's soft performance, the quantity and quality of the budget and communication programs, the quantity and quality of communication tools, and etc. Strategic category: Identifying friends and enemies, explaining the opportunities and threats, and etc.  Consequence categories: Growth and excellence of the human capitals, companionship of individuals, avoidance of surprise, preservation of the borders and the system of I.R. of Iran and etc.

Keywords


  1. الف. منابع فارسی

    1. قرآن مجید.

    2. نهج‏‌البلاغه، ترجمه آیتی، عبدالمحمد، (1379)، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ دوم.

    3. نهج‌البلاغه (جلد 1)، ترجمه کاشانی، فتح‌الله، (1378)، تهران: پیام حق.

    4. امام خمینی، روح‌الله، (1368)، صحیفه نور (جلد 1)، تهران: موسسه نشر آثار امام خمینی (ره).

    5. امام خامنه‌ای، سیدعلی (مدظله‌العالی)، مجموعة بیانات، قابل‌دسترس در: www. Khamenei.Ir و نرم‌افزار حدیث ولایت.

    6. امام خامنه‌ای ، سید علی (مدظله‌العالی)، (1378)، تدابیر ابلاغی به ستاد کل ن.م در خصوص جنگ نرم، تهران.

    7. آل رسول، سوسن و مریم صدرالسادات، (1393)، بصیرت در قرآن کریم و تفاوت آن با بصر، فصلنامه مطالعات قرآنی، سال پنجم شماره 17.

    8. احمدپور، احمد، (1387)، استفاده از ویژگی کیفی اطلاعات در ارزیابی مالی، فصلنامه مدیریت حسابداری و حسابرسی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، دوره 15، شماره 3.

    9. اسدی­‌فرد، رویا، (1390)، مدل شایستگی مدیران دولتی ایران (بر‏اساس صحیفه امام (ره)) رویکرد استراتژی تئوری داده بنیاد، فصلنامه مدیریت دولتی، دوره 3، شماره 8، زمستان 1390.

    10. پور‏عزت، علی‌اصغر، (1391)، عدالت حق‌‏مدار آگاهی امنیت، تهران: بنیاد نهج‌البلاغه.

    11. تورون، کریسین، (1373)، به سوی علم آگاهی، ترجمه الهه رضوی، تهران: ناشر مترجم.

    12. جوانی، وجیهه، (1396)، الگوی پارادایمی برندسازی در صنعت ورزش، فصلنامه مدیریت ورزشی، دوره 9، شماره 1، فروردین و اردیبهشت.

    13. رفیع‏‌پور، فرامرز، (1387)، آناتومی جامعه: مقدمه‌ای بر جامعه‌شناسی کاربردی، تهران: شرکت سهامی انتشار.

    14. شرف‌الدین، سیدحسین، (1390)، اهداف اطلاع‌رسانی رسانه‌ای از دیدگاه قرآن کریم (با تأکید بر رسانه ملی)، فصلنامه بازتاب اندیشه، دوره جدید، شماره 2.

    15. صدرالدین شیرازی، محمد­بن ابراهیم، (1392)، الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة، تهران: انتشارات مولی، جلد سوم.

    16. طوسی، نصرالدین؛ محمد بن محمد، (1389)، حل مشکلات کتاب الشارات و التنبیهات، تهران: مرکز پژوهش میراث مکتوب، جلد اول.

    17. کوئن، بروس، (1387)، مبانی جامعه‌شناسی ترجمه: توسلی، غلام عباس و فاضل رضا، تهران، سمت، چاپ بیست و یکم.

    18. گیدنز، آنتونی، (1377)، جامعه‌شناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.

    19. مروی، ابوالفضل، (سال تحصیلی 1380-1379)، شیوه‌‏های تبلیغی امام خمینی (ره) در دوره‏‌های قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی (با تمرکز بر مصاحبه‎های امام با رسانه‌‏های جهانی)، به نقل از همشهری (27 بهمن 1380)، سال دهم، شماره 2652.

    20. معین، محمد، (1386)، فرهنگ معین، تهران: انتشارات زرین.

    21. مهری، کریم، (1395)، تدوین یک مدل نظری (تحلیلی) در خصوص طلاق به شیوه نظریه‌پردازی داده‌بنیاد، پنجمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ الگوی پایه پیشرفت؛ بیست و نهم و سی‌ام اردیبهشت‌ماه.

    22. یاوری­وثاق، مهدیه، (1391)، نقش رسانه در آگاهی بخشی سیاسی، قم: مرکز پژوهش‏های اسلامی صداوسیما ج.ا.ایران.

     

    ب. منابع انگلیسی

    1. Berger, J. Sorensen, A. T. & Rasmussen, S. J, (2010), Positive effects of negative publicity: When negative reviews increase sales, Marketing Science, 29(5.(
    2. Verčič, D. & Verčič, A. T, (2016), The new publicity: From reflexive to reflective mediatisation, Public relations review, 42(4).
    3. Vyravene, R. & Rabbanee, F. K, (2016), Corporate negative publicity–the role of cause related marketing. Australasian Marketing Journal (AMJ), 24(4).