نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت سیستمها، مدیر پژوهش و عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و برنامهریزی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران
2 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Mobility of Organizations for learning organizations is a rapidly changing challenge of progress in a dynamic environment. Knowledge management encourages the interchange of knowledge and creativity and thus leads to optimization of performance and productivity in intellectual capital. In this paper, in regard to attaining the research goal, i.e. explaining the framework for assessing the performance of the knowledge management system, the subject literature was reviewed and the initial framework for the study was introduced. In order to validate the initial framework, the Delphi time method and to calculate the significance of the criteria, the Fuzzy Analytical Hierarchy Process (AHP) techniques were employed. In this regard, the views of 30 experts and specialists in the field of knowledge management at a military university were used. The findings of the research showed that the index of "knowledge and real application of knowledge in the organization" with a weight of 0.400 from the experts' point of view received the highest importance. Indicators of "appropriate organizational infrastructure for knowledge management", "the existence of a culture of creativity and knowledge interactions," "improving the quality and efficiency of the organization" and "stakeholder's satisfaction from the system" were ranked in the following prioritization, respectively. The results showed that in evaluating the performance of the knowledge management system, indicators and criteria such as the actual application of knowledge in the organization, the existence of the phenomenon of learning and the culture of knowledge interactions among employees, investigating the existence of an IT system and the safe and appropriate infrastructure with higher accuracy was examined. Designing and building a knowledge map by considering and identifying different areas of defense knowledge in the organization, mapping and saving knowledge of employees in accordance with the knowledge map, identifying and providing a list of organizational experts in different fields, along with their communication channels, sharing knowledge in organizations military helps.
کلیدواژهها [English]
الف. منابع فارسی
1. اخوان، پیمان، النوش اولیایی، نسرین دسترنج ممقانی و فاطمه ثقفی، (1389)، توسعه فرایندهای چرخه مدیریت دانش مبتنی بر عوامل مؤثر بر موفقیت، مدیریت دانش، سال سوم، شماره 2.
2. اخوان، پیمان، محمدابراهیم سنجقی و حامد اجاقی، (1391)، بررسی رابطه بین مدیریت نوآور، فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش، فصلنامه راهبرد دفاعی، سال دهم، شماره 38.
3. آرزمجو، هانیه، یاسر قاسمینژاد و شاهین طیار، (1393)، اثر توانمندیهای سازمانی بر عملکرد رقابتی با توجه به نقش میانجی مدیریت دانش، پژوهشنامه بیمه، شماره 115.
4. الوانی، سیدمهدی، تهمینه ناطق و محمدمهدی فراحی، (1386)، نقش سرمایه اجتماعی در توسعه مدیریت دانش سازمانی، تهران، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال دوم، شماره 5.
5. انواری رستمی، علیاصغر و بهنام شهائی، (1388)، مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده: تحلیلی بر نقش مستندسازی دانش و تجربه، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، (2) شمارۀ 1.
6. پورسلطانی، حسین، امیر مانیان و محمد موسیخانی، (1391)، طراحی و توسعه شبکه اجتماعی رزمندگان بهعنوان یک سامانه مدیریت دانش، فصلنامه راهبرد دفاعی، سال دهم، شماره 40.
7. جامیپور، مونا و محمدحسین شرکت، (1394)، چالش پیادهسازی موفق سیستمهای مدیریت دانش: بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش مدیریت دانش در سازمانهای ایرانی با رویکردی آمیخته، فصلنامه مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 7، شماره 2.
8. فرامرزی، محمد، (1393)، ارزیابی و رتبهبندی نمایندگیهای فروش گروه صنایع لبنی افتخار گلستان (نسیم) بر اساس شاخص رقابتپذیری، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه مازندران، رشته مدیریت بازرگانی.
9. فیروزشاهی، محسن، احمد نورنگ، علیمحمد احمدوند، امیر تربتی و محمدعلی ارسنجانی، (1391)، ارائه الگوی فرایندی - عملیاتی بهمنظور اجرای نظام مدیریت دانش در سازمانها با تمرکز بر سازمانهای دفاعی - نظامی، فصلنامه راهبرد دفاعی، سال دهم، شماره 36.
10. قاضیزاده فرد، سیدضیاءالدین، (1388)، ویژگیهای برنامهریزی راهبردی در سازمانهای نظامی، فصلنامه راهبرد دفاعی، سال هفتم، شمارۀ 24.
11. قاضیزاده فرد، سیدضیاءالدین و سیدشکور عطائی، (1392)، مدیریت دانش عامل اثربخشی سازمانها (تحلیلی بر نقش اکتساب دانش و تجربه در سازمانها)، مجله توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، سال هشتم، شماره 27.
12. قلیچلى، بهروز، ( 1388)، مدیریت دانش: فرایند خلق، تسهیم و کاربرد سرمایه فکرى در کسب و کار، تهران، انتشارات سمت.
13. منوریان، ع، م. موسیخانی، پ. اخوان و ن. عسگری، (1391)، ارائه مدلی از زیرساخت انسانی - اجتماعی توانمندساز اقدامات مدیریت دانش، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، (10) شماره 4.
14. هاشمی، صدیقهالسادات، (1389)، ارزیابى سطح مدیریت دانش در دانشگاه علوم انتظامى، تهران، فصلنامه مطالعات مدیریت انتظامى، (2) شمارۀ 5.
ب. منابع انگلیسی