طراحی الگوی تجاری‌سازی دستاورد‌های علمی دانشگاه‌های نیروهای مسلح ج.ا.ایران

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

مدیر

چکیده

خلق محصولات نو و افزایش قدرت زایش صنعتی در زیست‌بوم صنایع دفاعی مرهون قابلیت شناسایی، ترکیب و کانونی‌سازی قابلیت‌های پراکنده و بازآرایی ظرفیت‌های ناهم‌سو در داخل و بیرون از صنایع دفاعی است از منظر نظام نوآوری ارتباط بین نهادهای مختلف می‌تواند درنهایت به ارزش‌آفرینی اقتصادی از دانش منجر شود؛ بنابراین تجاری‌سازی دفاعی در بسیاری از کشورها موردتوجه است. هدف این تحقیق طراحی الگوی تجاری‌سازی دستاوردهای علمی دانشگاه‌های نیروهای مسلح ج.ا.ایران است. روش این تحقیق کیفی است. داده‌ها و اطلاعات این تحقیق به‌وسیله مصاحبه با خبرگان گردآوری‌شده است. تحلیل داده‌های تحقیق به روش داده بنیاد انجام‌شده است. جامعه آماری تحقیق خبرگان و کارشناسان سازمان‌های دفاعی هستند. انتخاب افراد مصاحبه‌شونده به روش گلوله برفی انجام شد و مصاحبه‌ها تا اشباع نظری ادامه یافت. پس از پیاده‌سازی مصاحبه‌ها کدهای باز و محوری و انتخابی استخراج گردید. الگوی تجاری‌سازی دفاعی طراحی شد. یافته‌های تحقیق در سه بعد عملیات تجاری‌سازی، زیست‌بوم و هوشمندی دسته‌بندی گردید و الگوی تجاری‌سازی دستاوردهای علمی دانشگاه‌های نیروهای مسلح ج.ا.ایران معرفی گردید.
 
 
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing the commercialization model of the scientific achievements of the universities of the armed forces of J.A. Iran

نویسندگان [English]

  • Hojatullah Momiwand
  • Behrouz Tahmasab Kazemi,
  • Mehran Kashtkar Hranki,
  • Behrouz Kameli,
  • Seyyed Abdullah Saleh Nejad
boos
چکیده [English]

The creation of new products and the increase of the power of industrial reproduction in the biosphere of the defense industry depends on the ability to identify, combine and centralize scattered capabilities and rearrange uneven capacities inside and outside the defense industry. ; Therefore, defense commercialization is of interest in many countries. The purpose of this research is to design a model of commercialization of the scientific achievements of the universities of the armed forces of Iran. The method of this research is qualitative. The data and information of this research were collected by interviewing experts. The analysis of the research data was done using the foundation data method. The statistical population of the research is the experts of defense organizations. The interviewees were selected by the snowball method and the interviews continued until theoretical saturation. After the implementation of the interviews, open, central and selective codes were extracted. Defense commercialization model was designed. The findings of the research were categorized in the three dimensions of commercialization operations, ecosystem and intelligence, and the model of commercialization of the scientific achievements of the universities of the armed forces of J.A. Iran was introduced.


کلیدواژه‌ها [English]

  • Key words: defense commercialization
  • commercialization ecosystem
  • barriers to defense commercialization
  • scientific achievements