الگوی مدیریت خلاقیت مبتنی بر علوم ‌و فناوری‌های شناختی در دانشگاه‌های نظامی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

مدیر

چکیده

پژوهش حاضر باهدف تدوین الگوی مدیریت خلاقیت مبتنی بر علوم و فناوری‌های شناختی در دانشگاه‌های نظامی انجام‌شده است. بدین منظور با بهره‌گیری از ظرفیت رویکرد پژوهش کیفی و روش گروه‌های کانونی، به شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های الگوی موردمطالعه پرداخته شد. داده‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند از نوع ملاکی و مصاحبه کانونی با 4 گروه کانونی از بین 12 نفر از متخصصان حوزه علوم شناختی گردآوری شد و با استفاده از روش تحلیل مضمون تحلیل گردید.
سرمایه ساختاری شامل مؤلفه‌هایی مانند فضای آموزشی، فضای اداری، فضای رفاهی، امکانات و تجهیزات، سامانه‌های آموزشی، نرم‌افزارها، تجهیزات شبکه و اینترنت است. سرمایه فرهنگی شامل مؤلفه‌هایی مانند دانش و تخصص، فرهنگ‌سازمانی، منابع آموزشی و پژوهشی، فضای تعاملی و شبکه‌های اجتماعی است. سرمایه سیاسی شامل مؤلفه‌هایی مانند قدرت و نفوذ، رهبری و مدیریت، شبکه‌سازی و مسئولیت‌پذیری است. سرمایه شناختی شامل مؤلفه‌هایی مانند حل مسئله، یادگیری، سازگاری، تولید دانش، اعتماد، انسجام، تعاملات، مشارکت و همکاری، تعلق سازمانی و شهرت و اعتبار است. الگوی ارائه‌شده در این پژوهش، چارچوبی جامع برای مدیریت خلاقیت در دانشگاه‌های نظامی ارائه می‌دهد. این الگو با در نظر گرفتن ابعاد مختلف سرمایه (ساختاری، فرهنگی، سیاسی و شناختی) می‌تواند به ارتقای سطح خلاقیت در این دانشگاه‌ها کمک کند. این پژوهش نشان می‌دهد که فناوری‌های شناختی ظرفیت تبدیل‌شدن به ابزاری قدرتمند برای توسعه خلاقیت در سازمان‌ها را دارند. با حمایت از اشتراک دانش، تقویت ارتباطات و تسهیل همکاری در این چهار بعد، فناوری‌های شناختی می‌توانند افراد و سازمان‌ها را برای دستیابی به نوآوری بیشتر توانمند کنند.


کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Creativity management model based on science and cognitive technologies in military universities

نویسندگان [English]

  • Hamid Esmaili,
  • Seyyed Mohammad Mahdavi,
  • Hasan Mahjoub Eshratabadi
boos
چکیده [English]

abstract
The current research was conducted with the aim of developing a creativity management model based on cognitive sciences and technologies in military universities. For this purpose, by using the capacity of the qualitative research approach and the focus group method, the dimensions and components of the studied model were identified. The data was collected using the purposeful sampling method of the criterion type and focus interview with 4 focus groups from among 12 experts in the field of cognitive science and analyzed using thematic analysis method.
Structural capital includes components such as educational space, office space, welfare space, facilities and equipment, educational systems, software, network and internet equipment. Cultural capital includes components such as knowledge and expertise, organizational culture, educational and research resources, interactive space and social networks. Political capital includes components such as power and influence, leadership and management, networking and accountability. Cognitive capital includes components such as problem solving, learning, adaptability, knowledge production, trust, cohesion, interactions, participation and cooperation, organizational belonging, and reputation. The model presented in this research provides a comprehensive framework for creativity management in military universities. This model, taking into account different dimensions of capital (structural, cultural, political and cognitive), can help to improve the level of creativity in these universities. This research shows that cognitive technologies have the capacity to become a powerful tool for developing creativity in organizations. By supporting knowledge sharing, enhancing communication and facilitating collaboration in these four dimensions, cognitive technologies can empower individuals and organizations to achieve greater innovation.


کلیدواژه‌ها [English]

  • Key words: creativity management
  • cognitive sciences
  • military universities
  • focus groups