قطبی‌شدن؛ بدیلی شناخت‌شناسانه برای ایجاد عمق راهبرد فرهنگی ج.ا.ایران در جهت‌دهی به افکار عمومی جهان

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری جامعه‌شناسی فرهنگی، استادیار، گروه تعاون و رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

2 استادیار گروه روابط بین الملل دانشگاه تهران

چکیده

عمق راهبرد فرهنگی، یکی از معیارهای اساسی قدرت، موفقیت و نفوذ دولت‌ها در عرصه سیاست‌گذاری‌های فرهنگی و تقویت امنیت نرم است. پژوهش حاضر با هدف ارائه بدیلی شناخت‌شناسانه برای ایجاد عمق راهبرد فرهنگی در جهت‌دهی به افکار عمومی جهان انجام شد. روش پژوهش کیفی و مبتنی بر نظریه‌پردازی داده‌محور و از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با تعداد 20 نفر از استادان رشته‌های جامعه‌شناسی سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه‌های تهران و تربیت مدرس (15 مرد و 5 زن) در سال 1402 بود که به شیوه نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. داده­ها به وسیله نرم‌افزار تحلیل داده­های کیفی MAXQDA10، تحلیل شد. نتایج کدگذاری باز و محوری منجر به شناسایی 89 مفهوم و 19 مقولة محوری گردید. نتایج کدگذاری گزینشی نشان داد که مقوله هسته قطبی‌شدن است که تحت تأثیر برخی شرایط علّی و در کنار برخی شرایط زمینه­ای و مداخله­گر بر راهبردهای جمهوری اسلامی تأثیر می­گذارد که نتایج و پیامدهایی را در امکان‌یابی عمق راهبرد فرهنگی در جهت‌دهی به افکار عمومی جهان در پی داشته است. بنابراین ظرفیت قطبی‌شدن ایران نه تنها قابلیت و ظرفیت مقابله و مهارسازی برداشت‌های منفی از جمهوری اسلامی در میان افکار عمومی جهان را داراست، بلکه به عنوان راهکاری در ایجاد عمق راهبرد فرهنگی برای ارتقای امنیت نرم و افزایش نفوذ جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی نیز محسوب می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

polarization; An epistemological alternative to create strategic cultural depth in guiding the public opinion of the world

نویسندگان [English]

  • ezat alah mirzaei 1
  • elham keshavarz moghadam 2
1 PhD in Cultural Sociology, Assistant Professor, Department of Cooperation and Social Welfare, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor in the Department of International Relations Tehran University
چکیده [English]

Cultural strategic depth is one of the essential criteria for the power, success, and influence of states in cultural policymaking and enhancing soft security. This research aims to provide an epistemological alternative for establishing cultural strategic depth to guide global public opinion. The qualitative research method is based on data-driven theorizing and was conducted through semi-structured interviews with 20 professors from political sociology and international relations at Tehran University and Tarbiat Modares University (15 men and 5 women) in 2023, selected using purposive sampling. The data were analyzed using the qualitative data analysis software MAXQDA10. The results of open and axial coding led to the identification of 89 concepts and 19 axial categories. The results of selective coding revealed that the core category is polarization, which influences the strategies of the Islamic Republic under the impact of certain causal conditions alongside some contextual and intervening conditions, resulting in implications for the feasibility of cultural strategic depth in guiding global public opinion. Therefore, the polarization capacity of Iran not only has the potential to counter and mitigate negative perceptions of the Islamic Republic among global public opinion but also serves as a strategy for creating cultural strategic depth to enhance soft security and increase the influence of the Islamic Republic of Iran in the international arena.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Public opinion
  • Foreign policy
  • Cultural strategic depth
  • Polarization
  • Soft security
  • Epistemology