نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیئت علمی دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاعی ملی و تحقیقات راهبردی
2 عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
3 دانش آموختة رشتة امنیت ملی دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاعی ملی و تحقیقات راهبردی
4 دانش آموختة رشتة آینده پژوهی دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاعی ملی و تحقیقات راهبردی
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Mobilization discourse means a set of categories, concepts and themes that as a model and in a logical and complex relationship are placed under the macro-discourse of the Islamic Revolution. A discourse that, although based on religious principles and infallible Imams' conducts and some part of Shi'i history, was especially experienced in the Islamic Revolution of Iran as a social mobilization model. Using a mixed method design, this research has been done to explain and re-examine the dimensions, requirements and components of the mobilization discourse and its role in preserving and continuing the Islamic awakening (qualitative: post-structuralist discourse analysis; and quantitative: experts' questionnaire). Based on the analysis of the views of two Imams of the Islamic Revolution (Imam Khomeini and Imam Khamenei) on mobilization, this pattern includes interconnected concepts and themes that can be represented in the form of 8 nodes or macro dimensions (with 67 components and 785 themes) and 9 requirements (with 660 themes). Based on the results of the analysis of the views of 105 experts and authorities in this field, the experienced model of the mobilization discourse with the mobilizing priority in the "religious and Islamic, cultural and moral, defense and military, political and managerial, and economic and constructivist" dimensions respectively regarding their priority are influential in realization of the five (socio-cultural, religious-defense-security, religious, political-managerial, and ultimately economic-development) dimensions of Islamic awakening. It also influences the achievement of the six-fold Islamic awakening processes (strategic goals, strategic actions, macro strategies, strategic requirements, strategic principles and values, and strategic plans).
کلیدواژهها [English]
الف. منابع فارسی
1. قرآن کریم، ترجمه محمدمهدی فولادوند، (1373)، دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی.
2. امام خمینی(ره)، روحالله، مجموعه بیانات در صحیفه نور امام خمینی، مرکز نشر آثار امام خمینی(ره).
3. امام خامنهای(مدظلهالعالی)، سیدعلی، مجموعه بیانات در سایت اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی).
4. آزاد ارمکی، نقی، (1372)، جامعهشناسی بسیج، مجله علمی پژوهشی بسیج، شماره 1.
5. افتخاری، اصغر، (1391)، بیداری اسلامی در نظر و عمل، تهران، انتشارات دانشگاه امام صادق(ع).
6. بابی سعید، (1379)، هراس بنیادین، اروپامحوری و ظهور اسلامگرایی، ترجمه غلامرضا جمشیدیها و موسی عنبری، تهران، دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجه.
7. بکار، عبدالکریم، (1392)، بیداری اسلامی؛ بیداری برای بیداری، ترجمه وحید مرادی، تهران، انتشارات دانشگاه امام صادق(ع).
8. خانی، مهدی، (1392)، بسیج، تهران، روابط عمومی ستادکل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، چاپ اول.
9. عبدالملکی، هادی، (1397)، طراحی الگوی راهبردی موفقیت گفتمان بسیج در حفظ و تداوم بیداری اسلامی، رساله دکتری، تهران، دانشگاه عالی دفاع ملی، دانشکده مدیریت.
10. عمید، حسن، (1381)، فرهنگ لغات عمید، تهران، انتشارات امیرکبیر.
11. فرقانی، محمدمهدی، (1382)، راه دراز گذار، تهران، فرهنگ و اندیشه، چاپ اول.
12. ولایتی، علی اکبر، (1390)، بیداری اسلامی، تهران، انتشارات مرکز اجلاس بینالمللی بیداری اسلامی.
13. هدایتی، احمدرضا، (1381)، یادگار ماندگار، تهران، سازمان تحقیقات نیروی مقاومت بسیج.
14. یورگنسن، ماریان و لوئیز فیلیپس، (1391)، نظریه و روش در تحلیل گفتمان، ترجمه هادی جلیلی، تهران، نشر نی.
ب. منابع انگلیسی