نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 مربی دانشگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء
2 استادیار دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Military organizations are at the forefront of using new knowledge regarding the nature of their mission. They are also faced with a variety of threats such as high-speed missiles and aircraft, multi-purpose drones, cyber-electronics, bioterrorism, convergent sciences and technologies, computers, biotechnologies, psychological operations, and the media, and to address these intimidations they have great challenges in obtaining knowledge and technologies at the forefront of knowledge. The purpose of this study is to offer a model for knowledge management based on the analysis of individual, group and organization levels (behavioral approach) to generally understand and create new insights in military organizations. This research was a mixed one (quantitative and qualitative) that the statistical population of its quantitative section included employees of one of the military organizations and the sample size was 50 individuals. The sample of the qualitative section included 7 individuals from among experts in the realm of knowledge management. The validity of questionnaire was confirmed by 4 professors of management at the prestigious military universities in this field, and the reliability was calculated using Cronbach's alpha coefficient which was 0.85. To test the hypotheses, the structural equation model and the PLS software were used and all the hypotheses were confirmed. According to the obtained results, a model with 4 dimensions, 14 components and 53 indicators was presented and it showed that knowledge management processes are affected by hidden variables of individual level, group level and organizational system level as a whole and also components and indicators of group level have the greatest impression on knowledge management processes.
کلیدواژهها [English]
الف. منابع فارسی
1. امیرخانی، امیرحسین و رقیه صفیخانی، (1395)، بررسی نقش توسعه دانش در کاهش تعارض سازمانی و تعدیل بیگانگی شغلی در بین عضای هیئت علمی و غیرهیئت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مدیریت دولتی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، دوره 8، شماره 1.
2. بیندر، اسلایک و الان فیش، (1380)، انتقال دانش و حفظ مهارت: نیاز پیوسته فرآیند جهانی شدن، ترجمه جهانشاه میرزابیگی، مدیرساز، سال پنجم، شماره 3 و 4.
3. جعفری، مصطفی، پیمان اخوان، حمیدرضا ضرغامی و اسماعیل سبزیکاران، (1390)، عوامل انگیزشی ارتباطات اثربخش در سازمانهای دانشمحور، دوفصلنامه پژوهشی مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، سال سوم، شماره 1.
4. جعفری، مصطفی، پیمان اخوان، رضا حسنوی و علی اباصلتیان، (1390)، بررسی ارتباط ویژگیهای روانشناسی افراد با ابعاد مدیریت دانش شخصی، دوفصلنامه پژوهشی مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، سال چهارم ، شماره 2.
5. داناییفرد، حسن، سیدمهدی الوانی و عادل آذر، (1391)، روششناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکرد جامع، تهران: انتشارات صفار.
6. درتاج، فاطمه و آمنه خدیور، (1395)، ارائه چارچوبی برای موفقیت در پیادهسازی سیستمهای مدیریت دانش مبتنی بر رایانش ابری، پژوهشهای مدیریت ایران، دوره 20، شماره 2.
7. سنجقی، محمد ابراهیم، پیمان اخوان و حامد اجاقی، (1392)، طراحی مدل تعاملی گونههای فرهنگ سازمانی و فرآیندهای مدیریت دانش، دوفصلنامه پژوهشی مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، سال پنجم، شماره 1.
8. صراف جوشقانی، حسن و حمیدرضا قربانزاده کریمی، (1393)، الگوی پرداخت حقوق کارکنان در سازمانهای دانشی، دوفصلنامه پژوهشی مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، سال ششم، شماره 2.
9. عسکری، احمد، برات ابراهیمی، پرویز پارسا و حسین فاندیز، (1397)، شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر تحول در ساختار سازمانهای نظامی، فصلنامه مدیریت نظامی، دوره 18، شماره 71.
10. عسگری، ناصر، (1384)، بررسی رابطه عوامل سازمانی وزارت کار و امور اجتماعی با استراتژی مدیریت دانش، تهران: دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت.
11. علامه، سیدمحسن، مهشید قریپپور و فرهام امیری، (1392)، عوامل مؤثر بر فرآیندهای مدیریت دانش در کسبوکارهای کوچک و متوسط، دوفصلنامه پژوهشی مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، سال پنجم، شماره 1.
12. علیدادی، یاسر، مهدی مهدوی مزده، سیدجلال موسوی و غلامحسین نیکوکار، (1393)، ارایه مدلی جهت ارزیابی عملکرد کارکنان دانشی، دوفصلنامه پژوهشی مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، سال ششم، شماره 2.
13. فرهنگی، علیاکبر، (1395)، ارتباطات انسانی، جلد 1، تهران: مؤسسه فرهنگی رسا.
14. قاسمینژاد، یاسر و محمد فرامرزی، (1396)، شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر ارزیابی عملکرد نظام مدیریت دانش (مطالعه موردی: یک دانشگاه دفاعی)، فصلنامه راهبرد دفاعی، سال پانزدهم، شماره 3.
15. قلیپور، آرین، محمد اسماعیلی و افشین دبیری، (1396)، مدل 34000 منابع انسانی، تهران: کتاب مهربان نشر.
16. محمودی میمند، محمد و مریم شهابی، (1393)، نقش سرمایههای اجتماعی و کنترل رفتاری بهعنوان عوامل تأثیرگذار بر تسهیم دانش ضمنی در میان کارکنان: بانک ملی شهر کرمانشاه، پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، دوره 4، شماره 4.
17. مشبکی، اصغر و مسعود ربیعه، (1388)، فراموشی سازمانی هدفمند (استراتژیک) اکسیر رقابتپذیری درسازمان، فصلنامه پژوهشهای مدیریت در ایران، دوره 13، شماره 4.
18. منوریان، عباس، ناصر عسکری و مصطفی آشنا، (1386)، ابعاد ساختاری و محتوایی سازمان دانشمحور، تهران: اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش.
19. موسیخانی، محمدرضا، مهدی اجلی قشلاجوقی و سیدرحیم صفوی میرمحله، (1389)، ارائة مدلی برای سنجش میزان آمادگی سازمانها در زمینه مدیریت دانش (موردمطالعه: مرکز آمار ایران)، پژوهشهای مدیریت در ایران، دوره 14، شماره 2.
20. یزدانشناس، مهدی و علی خشنود، (1393)، تبیین الگوی روابط بین تسهیم دانش و رفتار شهروندی سازمانی، فصلنامه مدیریت دولتی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، دوره 6، شماره 1.
ب. منابع انگلیسی