ارزیابی راهبردهای انگیزشی بر یادگیری دانشجویان دانشگاه افسری نیروی زمینی ارتش ج.ا.ایران

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

رئیس

چکیده

چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر «ارزیابی تأثیرات راهبردهای انگیزشی بر یادگیری دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح» می‌باشد. راهبردهای انگیزشی بکار رفته شامل دو راهبرد کلّی انگیزش درونی و بیرونی است؛ که در این تحقیق این عوامل توسط هفت حوزه و در قالب 52 راهبرد مورد بررسی قرار گرفت. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و از نظر روش تحقیق در زمرۀ پژوهش‌های توصیفی-پیمایشی می‌باشد. جامعۀ آماری پژوهش، شامل 1500 نفر از دانشجویان دانشگاه افسری موردمطالعه است که در سال تحصیلی 96-95 مشغول تحصیل بودند. نمونۀ آماری شامل 226 نفر از آنان است که به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده‌ها پرسشنامۀ سنجش راهبردهای انگیزشی درونی و بیرونی است. این پرسشنامه پس از مطالعات کتابخانه ای و با استفاده از مبانی نظری و پیشینۀ پژوهشی تدوین ‌شد؛ که شامل هفت عامل فرماندهان، استادان ، دانشجویان، معاونت‌های دانشگاه، خودکارآمدی، نگرش و جذابیت درونی فعالیت است. برای به دست آوردن روایی از روایی محتوایی و پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل سؤالات از سنجه‌های آمار توصیفی و استنباطی (آزمون t استودنت تک‌گروهی و آزمون فریدمن) و با بهره‌مندی از SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد میزان راهبردهای بکار رفته شده از سوی فرماندهان و معاونت‌های دانشگاه در سطح نامطلوب و دانشجویان و اساتید در سطح مطلوب ولی کمتر از میانگین فرضی است. همچنین راهبردهای انگیزشی درونی (خودکارآمدی، نگرش و جذابیت درونی فعالیت‌ها) در وضعیت مطلوب و بالاتر از میانگین فرضی قرار دارند. همچنین رتبه‌بندی عوامل هفت‌گانه نشان داد راهبردهای انگیزشی درونی بکار رفته شده از سوی دانشجویان در وضعیت بهتری نسبت به راهبردهای انگیزشی بیرونی است.
 
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

motivational strategies on the learning of students of J.A. Iran Army Ground Force Officer University

نویسندگان [English]

  • Reza jalili
  • mohammad abbasian
  • vahid qorbani
  • alireza qolamalian
BOSS
چکیده [English]

abstract
The main goal of the current research is to "evaluate the effects of motivational strategies on the learning of students of armed forces officer universities". The used motivational strategies include two general strategies of internal and external motivation; In this research, these factors were examined by seven areas and in the form of 52 strategies. The current research is of applied type and in terms of research method, it is among descriptive-survey researches. The statistical population of the research includes 1,500 students of the studied officers' university who were studying in the academic year of 1995-1996. The statistical sample includes 226 people who were selected by stratified random sampling. The data collection tools are questionnaires to measure internal and external motivational strategies. This questionnaire was compiled after library studies and using theoretical foundations and research background; which includes seven factors of commanders, professors, students, university vice-chancellors, self-efficacy, attitude and internal attractiveness of activity. Cronbach's alpha coefficient was used to obtain validity from content validity and reliability. To analyze the questions, descriptive and inferential statistics (one-group Student's t-test and Friedman's test) were used with the benefit of SPSS. The results showed that the amount of strategies used by the university commanders and vice-chancellors is at an unfavorable level and students and professors are at a favorable level but lower than the hypothetical average. Also, internal motivational strategies (self-efficacy, attitude and internal attractiveness of activities) are in a favorable condition and above the hypothetical average. Also, the ranking of the seven factors showed that the internal motivational strategies used by the students are in a better condition than the external motivational strategies.
 
 
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Key words: motivation
  • learning
  • intrinsic motivation
  • extrinsic motivation
  • military university
  • Ajah army officer university