نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش ج.ا.ایران
2 استاد دانشکدة مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
3 عضو هیئت علمی دافوس آجا
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Defensive innovation is a set of technological, procedural, and operational concepts that seek to increase military effectiveness and include the core capabilities and activities of an organization. The connection between these capabilities and military plans is to tackle the new challenges and to adjust the organization's missions based on the new capabilities. Regarding this issue, the aim of this research is to identify the most important components and indicators of defense innovation and creativity in the Army of Islamic Republic of Iran inspired by the religious resources and the guidance of the Supreme Leader. The nature of the research is exploratory and regarding the achievement of the research it is an applied study. The statistical population of the research, in the first step, is the use of religious resources and documents related to the speeches of the Supreme Leader, and in the second step, 112 commanders and experts of the Army of the Islamic Republic of Iran. Also, the sample size was 86 according to the Cochran formula. In this research, documents and leaflets and questionnaires were used for collecting information and the required data were collected using library and field methods. By studying the religious sources and 109 lectures given by the Supreme Leader, 64 indicators and 10 components were extracted through using content analysis method. The results of the research show that the most important components of the defensive innovation and creativity in the military include science courage, militarism morale and Basiji thinking, knowledge management, innovation management, elite management, learning organization, research and development, science production , worship and faith, trust and belief in God.
کلیدواژهها [English]
الف. منابع فارسی
1. ﻗﺮآن ﻛﺮﻳﻢ، ترجمه استاد مهدی محیالدین الهی قمشهای.
2. ﻧﻬﺞاﻟﺒﻼﻏﻪ، ترجمه علامه شیخ محمدتقی جعفری.
3. اﺳﻨﺎد و ﻣﺪارک بیانات ﺣﻀﺮت اﻣﺎم ﺧﺎﻣﻨﻪای(مدظلهالعالی) قابل دسترسی در: www.khamenei.ir
4. اﻟﻮاﻧﻲ، ﺳﻴﺪﻣﻬﺪی، (1388)، ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻋﻤﻮﻣﻲ، ﺗﻬﺮان: ﻧﺸﺮ نی.
5. امیرنژاد، قنبر و الهام خسروی پور، (1394)، الگوی چابکسازی سازمانهای دولتی با رویکرد به سازمانهای دفاعی، فصلنامه راهبرد دفاعی، سال سیزدهم، شماره 51.
6. پاشازاده، عاطفه، (1387)، غولهای تحول آفرین، ماهنامه علوم انسانی، سال نهم.
7. جمالی، سیداحمد و مسعود محمدپور، (1392)، تحلیل نقش فن بازار در ایجاد و تقویت نوآوری در سازمان، فصلنامه مدیریت نوآوری، سال دوم، شماره 4.
8. رهگذر، حسن و افسون کامکار، (1387)، مدیریت دانش راهی به سوی دانش و نوآوری، فصلنامه نوآوری، سال هشتم.
9. زارعیمتین، حسن، (1383)، خلاقیت و نوآوری، مجله دانش مدیریت، دانشکده علوم اداری و مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران، شماره 24.
10. شاکری، فاطمه، محمدحسین طحاری مهرجردی، حسن دهقان دهنوی و رضا کاوندی، (1390)، بررسی ارتباط جو سازمانی و نوآوربودن در فرآیند با استفاده از مدلسازی معادله ساختاری، مجله مدیریت تولید و عملیات، سال دوم، شماره 2.
11. شیخ کلینی، محمدبنیعقوب (1379) اصول کافی، ترجمه و شرح فارسی محمدباقر کمرهای، تهران، دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی، جلد 5.
12. صادقی، منصور و علیرضا صادقی، (1392)، تحلیل مدل عوامل برون سازمانی مؤثر در توسعه نوآوری سازمانهای پژوهشی صنعتی، فصلنامه مدیریت نوآوری، سال دوم، شماره 1.
13. ﺻﺎدﻗﻲ ﻣﺎل اﻣﻴﺮی، منصور، (1386)، ﺧﻼﻗﻴﺖ: روﻳﻜﺮد ﺳﻴﺴﺘﻤﻲ، تهران، اﻧﺘﺸﺎرات داﻧﺸﮕﺎه اﻣﺎم ﺣﺴﻴﻦ(ع).
14. صحت، سعید و مرضیه محمدپور دوست کوهی، (1390)، شناسایی و رتبهبندی مؤلفههای نوآوری در صنعت بیمه، فصلنامه تازههای جهان بیمه، شماره 163.
15. صمدآقایی، جلیل، (1378)، سازمانهای کارآفرین، تهران، مرکز انتشارات آموزش مدیریت دولتی.
16. صنوبر، ناصر، بهزاد سلمانی و مینا تجویدی، (1390)، تأثیر محورهای نوآوری بر ظرفیت نوآوری شرکتهای دانشبنیان، فصلنامه سیاست علم و فناوری، سال چهارم، شماره 2.
17. طبرسی، فضلبنحسن، (1359)، مجمعالبیان فی تفسیرالقرآن، ترجمه احمد بهشتی و محمد موسوی دامغانی، تهران، نشر فراهانی، جلد 27.
18. محمدی، مهدی، سعید باقرسلیمی، علیرضا بوشهری و فرهاد نظریزاده، (1388)، طراحی نظام نوآوری دفاعی، تهران، مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی.
19. متقی حامد، علیرضا، (1383)، مهندسی مجدد ضرورتی اجتناب ناپذیر، تهران، انتشارات تدبیر.
20. مروتی، سهراب، (1388)، قرآن، نوآوری و شکوفایی، مجموعه مقالات بیستوپنجمین دوره مسابقات قرآن، مردادماه، جلد چهارم.
21. مصطفوی، سیدرضا و محمدرضا آشتیانی، (1392)، راهبردهای بهرهگیری از نیروهای مردمی در تأمین نیازمندیهای انسانی بخش دفاع، فصلنامه راهبرد دفاعی، سال یازدهم، شماره 42.
22. ملاحسینی، علی و فرید فتحی، (1392)، بررسی متغیرهای مؤثر بر الگوی نوآوری در شرکتهای متوسط و کوچک شهر کرمان، دوفصلنامه برنامه و بودجه، شماره 108.
23. منتظری، عباس، حسین خنیفر، مهدی الیاسی و مهدی محمدی، (1393)، ارائه مدلی برای بازشدن نظام نوآوری بخش دفاعی ایران، نشریه مدیریت نوآوری، سال سوم، شماره 2.
24. نجف بیگی، رضا، (1393)، مدیریت تکنولوژی و نوآوری، تهران، انتشارات ترمه.
25. نظریزاده، فرهاد، محمد مهدینژاد نوری و سیدرضا حجازی، (1391)، نقش و تأثیر سازمانی مؤثر بر موفقیت نوآوری در صنعت دفاعی، فصلنامه مدیریت نوآوری، سال اول، شماره 1.
26. نقیزاده، محمد، میرعلی سیدنقوی و راضیه احسانی، (1392)، تأثیر قابلیتهای پویا بر توانمندی نوآوری محصول در بنگاههای بخش دارویی ایران، فصلنامه مدیریت نوآوری، سال دوم، شماره 3.
27. نیکنامی، محسن، (1389)، نوآوری در سازمانهای نظامی، تدبیر، شماره 57.
28. هاشمزاده، ابراهیم، حجتالله حاجیحسینی، رضا رادفر و کرامت ملک زاده، (1393)، عوامل مؤثر در ایجاد توانمندهای نوآوری (مطالعه موردی یک مرکز پژوهشی صنعت هوایی در ایران)، فصلنامه مدیریت نوآوری، سال سوم، شماره 1.
ب. منابع انگلیسی