نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبایی
2 دانشجوی دکترای سیاستگذاری علم و فناوری، دانشگاه تهران
3 استادیار دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران
4 دانشجوی دکتری سیاستگذاری علم و فناوری، دانشگاه تهران
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
This research is following to answer the question that what is the most important of affected tools on the formation of knowledge – based companies network in Defense Sector and how is the priority of these tools in each other? The statistic populations of this research were the Iranian defense sector experts. For collecting information, apart the literature overview, we used from questionnaire and interview and we exploiting with binominal test in order to determine and remove the less important tools. Then we ranked the remaining tools with employing of the fuzzy AHP. On the basic of the research’s results, 15 tools in 4 dimensions were identified that each of them having different weight and importance. Incentives and partnership with other knowledge – based companies were the most important dimensions, respectively. At the end, some recommendation and solution were proposed for the formation and development of knowledge – based companies network in Iran’s defense sector based on the expert’s views and also 3D matrix of institutions – instruments – objectives.
کلیدواژهها [English]
الف. منابع فارسی
1. امانی تهرانی، محمد و احمدامینی، زهرا (1390)، تحلیل افق چالشهای شرکتهای دانشبنیان دانشگاهی و راهکارهای پیشگیرانه»، نشریه مطالعات در دنیای رنگ، جلد اول، شماره یک.
2. پناهی، جلال (1391)، راهکارهای تسهیل فرایند شکلگیری بنگاههای دانشبنیان در ایران، پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری.
3. جعفرنژاد، احمد، محقر، علی و اختیارزاده، احمد (1391)، شناسایی چالشهای شرکتهای تازه تأسیس فناوریمحور دانشگاهی در مسیر رشد، فصلنامه سیاست علم و فناوری، سال پنجم، شماره دو.
4. داناییفرد، حسن و دیگران (1390)، روششناسی پژوهش کمی در مدیریت: رویکردی جامع، تهران، انتشارات صفار.
5. طباطبائیان، سیدحبیبالله و دیگران (1390)، بررسی قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانشبنیان و تجاریسازی نوآوریها و اختراعات، تهران، ارائه شده در: اولین کنفرانس بینالمللی مدیریت فناوری.
6. صنوبر، ناصر، سلمانی، بهزاد و تجویدی، مینا (1390)، تأثیر محرکهای نوآوری بر ظرفیت نوآوری شرکتهای دانشبنیان، فصلنامه سیاست علم و فناوری، سال چهارم، شماره دو.
7. فخاری، حسین، سلمانی، داوود و دارایی، محمدرضا (1392)، بررسی اثرات تحریمهای اقتصادی بر عملکرد شرکتهای دانشبنیان، فصلنامه سیاست علم و فناوری، سال پنجم، شماره سه.
8. قاضینوری، سروش و دیگران (1388)، دولت و کارآفرینی تکنولوژیک، تهران، انتشارات صنایع نوین.
9. قاضینوری، سروش (1383)، طراحی و تدوین سیاستهای حمایت از شرکتهای تازه تأسیس تکنولوژیمحور در کشور، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری.
10. مجلس شورای اسلامی (1389)، قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانشبنیان و تجاریسازی نوآوریها و اختراعات.
11. سپهری، محمدمهدی و ریاحی، آسیه (1389)، کاربست تحلیل شبکه اجتماعی برای استخراج نیازهای سیستم مدیریت دانش در سازمانهای دانش بنیان، فصلنامه سیاست علم و فناوری، دوره سه، شماره دو.
12. محمدی، علیرضا و بیگدلو، نسرین (1391)، ابزارهای حمایتی برای شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارکهای علم و فناوری، مجله رهیافت، شماره 50.
13. میرکمالی، سیدمحمد، ایزدیان، زینب و مصدق، هادی (1390)، بررسی وضعیت مدیریت دانش در شرکتهای دانشبنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، فصلنامه رشد فناوری، دوره هفت، شماره بیستوهشت.
ب. منابع انگلیسی