نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای مدیریت رفتاری، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2 دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
3 استاد گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Nowadays, the two concepts of leadership and ethics are entwined and have attracted organizations and managers attention. The aim of this study is to provide a strategic model for ethical leadership in I.R. of Iran's Defense Industry Organization. In order to design the model, a qualitative method and a data-driven strategy with a 'Glaser' approach were used. The study population consisted of defense industry experts who had theoretical and practical knowledge of the subject under study. Semi-structured interviews were conducted with 22 participants in this community. The analysis of the interviews texts was done through content analysis and Glazer coding, which included both real and theoretical coding. The "Six C" coding family was used for theoretical coding. Each C represents a general concept. The first C denotes causes that include individual and organizational characteristics. The second C indicates correlated factors that include human resource and training systems. The third C refers to the mediating conditions that involve managing the communication and organizational ethics. The fourth C denotes requirements that include religion, organizational climate, and organizational culture. The fifth C refers to results or outcomes, which include extracurricular value creation, behavioral and organizational psychological improvement. The sixth C denotes an environmental context that includes ethics-based environment, external pressure conditions, competitors' immoral conditions, and external organizational sanctions.
کلیدواژهها [English]
الف. منابع فارسی
1. قرآن کریم.
2. امام خمینی(ره)، روح الله، (1371)، شرح چهل حدیث، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
3. آزاد، اسدالله، (1386)، لزوم پایبندی به اصول اخلاقی در اطلاع رسانی، فصلنامه اطلاعرسانی، سال دوم، شماره 2.
4. اعظمی، امیر، سعید اصفهانی و روح اله تولایی، (1387)، رهبری و مدیریت اخلاق اسلامی، ماهنامه توسعة اسلامی پلیس، سال 5، شماره 17.
5. جعفری، طوفان، طهمورث حسنقلیپور و حسین علایی، (1395)، رهبری اخلاقی در محیطهای پروژهمحور، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال 3، شماره 11.
6. حضرتی، مرتضی و غلامرضا معمارزاده طهران، (1393)، ارائه مدلی از رهبری اخلاقی سازگار با سازمانهای دولتی ایران، مجله مدیریت توسعه و تحول، سال 4، شماره 18.
7. خلاوه، الهام و علی مهداد، (1394)، پیشبینی ادراک امنیت شغلی و اعتماد سازمانی از طریق رهبری اخلاقی و پایبندی به قرارداد روانشناختی، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال 10، شماره 4.
8. دهقانان، حامد، محمدرضا ادیب پور، شهرام فردوسی و محمدحسین شجاعی، (1395)، بررسی و تبیین پیامدهای رهبری اخلاقی. فصلنامه مدیریت سازمانهای دولتی، سال 4، شماره 1.
9. رضائیان، علی، حمیدرضا اسمعیلی گیوی و عباس ابراهیمی، (1388). ارایه الگوی شکلگیری رهبری کاریزماتیک در سازمان از دیدگاه مدیریت برنامهریزی راهبردی، نشریه مدیریت دولتی، سال 1، شماره 3.
10. زندی، خلیل، محمد موسوی جد، حامد سیف پناهی و آرمان راستاد، (1394)، رابطه رهبری اخلاقی و مسؤولیت پذیری اجتماعی (مطالعه موردی کارکنان سایت اداری سنندج)، فصلنامه جامعه شناسی کاربردی، سال 26، شماره 60.
11. سیادت، سیدعلی، علی نصراصفهانی و سمیه الهیاری، (1389)، رهبری اخلاقی در سازمانهای آموزشی، ماهنامه مهندسی فرهنگی، سال 5، شماره 46.
12. عباس زاده، محمدرضا، مهدی صالحی و محمدرضا بهمنش، (1394)، تأثیر متغیر میانجی (جو اخلاقی) بر رابطه بین رهبری اخلاقی با نوآوری و رفتار اخلاقی کارکنان بانک ملی مشهد، پژوهشهای اخلاقی، سال 6، شماره 2.
13. کرمی، محمدرضا، سیدمحمد میرکمالی و جواد پورکریمی، (1395)، بررسی و تبیین رهبری اخلاقی و ابعاد آن (مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه تهران)، فصلنامه خطمشیگذاری عمومی در مدیریت، سال 7، شماره 22.
14. معیدفر، سعید، (1385)، اخلاق کار و عوامل مؤثر بر آن در میان کارکنان ادارات دولتی، فصلنامه رفاه اجتماعی، سال 6، شماره 23.
15. منتخب یگانه، محمد، کیومرث بشلیده، مرجان شمسی و سولماز هزاریان، (1395)، بررسی رابطه رهبری اخلاقی با رفتارهای انحرافی در محیط کار؛ نقش میانجی تعهد عاطفی و جو اخلاقی، مدیریت فرهنگ سازمانی، سال 14، شماره 1.
16. یزدانشناس، مهدی، (1396)، تأثیر رفتار سازمانی مثبتگرا در کاهش بدبینی سازمانی و نقش میانجی رهبری اخلاقی (موردمطالعه: سازمان تأمین اجتماعی استان قم)، نشریه مدیریت فرهنگ سازمانی، سا ل4، شماره 15.
ب. منابع انگلیسی